האם דיירי בניינים משותפים שבביתם מותקנת מערכת קליטה של חברת התקשורת 'yes' יזכו לפיצוי בסך 124 מיליון שקלים? תביעה ייצוגית שבה נטען שהחברה משתמשת בחשמל המשותף של הבניינים לצורך הפעלת מכשיריה, ללא קבלת אישור הדיירים, הוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
בנייני מגורים בראשון לציון. המחשה | צילום: פרטי
בנייני מגורים בראשון לציון. המחשה | צילום: פרטי
בנייני מגורים בראשון לציון. המחשה | צילום: פרטי
על פי כתב התביעה, חברת התקשורת 'yes', שבניינים רבים בראשון לציון מחוברים אליה, מתקינה מערכות קליטת שידורים בבניינים משותפים כדי שתוכל לספק את שירותיה לדיירים. לשם הפעלת מערכות הקליטה המוזנות בחשמל מתחברת החברה למונה החשמל הציבורי של הבית המשותף, המספק חשמל לשטחי הרכוש המשותף בבניין.
את התשלום עבור החשמל משלמים כלל דיירי הבניין כחלק מהתשלום הקבוע לוועד הבית. כאשר לדברי התובעים הדיירים אינם מודעים לכך שצריכת החשמל הזו נכללת בחשבון החשמל של תאורת חדר המדרגות, המעלית וכדומה.
התובעים טוענים שצריכת החשמל נעשית על חשבון הדיירים, בלי שקיבלה החברה את הסכמת נציגויות הבניינים, וללא הסכמת הדיירים, ומדגישים שגם דיירים שאינם מנויי החברה מחוייבים בתשלום הוצאות החשמל שלה.
על פי חישוב שעשו התובעים הסתכמו חשבונות החשמל, שנצרכו על ידי מגברי החברה, במיליוני שקלים.
את התביעה הנוכחית, שהוגשה לראשונה ב-2014, הגישו נציגי בניינים משותפים בחיפה ובנשר, והיא אוחדה עם תביעה דומה שהגישו דיירי בניין משותף בירושלים. כעת הוגשה תביעה ייצוגית הנוגעת לכל מנויי החברה ברחבי הארץ.
2 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה: ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock
בתגובתה לבית המשפט טענה חברת 'yes' שיש לדחות את בקשת התביעה על הסף. בין השאר טענה החברה כי נציגויות בתים משותפים אינן "לקוחות", וכי הדין אינו מאפשר לנציגויות של בית משותף להגיש תובענה ייצוגית.
החברה אישרה שמערכת הקליטה שהיא מתקינה בבתים משותפים מחוברת לחשמל המשותף של הבניין ובאמצעות החיבור צורכת חשמל להפעלתה. אך טענה שאין לחייב אותה בעלות צריכת החשמל של מתקניה בבניינים המשותפים, מאחר ולדבריה "הרגולטור התיר את כניסתה לבניין לצורך הנחת הציוד, ולא חייב אותה לשלם עבור צריכת החשמל".
החברה הוסיפה וטענה שדיירי הבניין, שציוד הקליטה משרת אותם, צריכים לשאת בעלות החשמל המדובר.
לאחר בחינת טענות הצדדים החליטה שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, אסתר נחליאלי חיאט, לאשר את התביעה כייצוגית. בנוסף המליצה לצדדים לנסות ולהגיע להסדר פשרה. אם הסדר לא יושג, יתקיים דיון בדצמבר הקרוב. עוד פסקה השופטת על חברת 'yes' תשלום שכר טרחה בסך 40 אלף שקלים.