משבר הקורונה שנחת על העולם בכלל ומדינת ישראל בפרט יצר שרשרת אירועים ומשברים שאת חומרתם מוקדם עדיין מכדי להבין. למרות זאת, תושבי שכונות מערב ראשון לציון מצליחים למצוא את נקודת האור, או מדויק יותר לומר נקודת השקט, זאת מאחר שסגירת השמיים כמעט לחלוטין לטיסות הפסיקה את מפגע רעש המטוסים שהטריד אותם. "במשך שנים רבות חששנו לפתוח חלון בלילה בגלל הרעש החזק", מספרים תושבים, "ופתאום אנחנו ישנים לילה שלם רצוף".
1 צפייה בגלריה
מטוס
מטוס
מטוס
(צילום ארכיון: אבי מועלם)
בשנים האחרונות מנהלת עיריית ראשון לציון מאבק נגד רשות שדות התעופה, יחד עם ערים נוספות באיזור, וזאת בגלל מסלולי הטיסות שעוברים מעל בתי התושבים ופוגמים באיכות החיים שלהם. תושבים דיווחו על רעשים בלתי נסבלים לאורך כל שעות היום והלילה, שהטרידו את מנוחתם ופגעו לדבריהם באיכות חייהם.
"הרעש היה מטורף גם ביום וגם בלילה", מספר אבי צרף, תושב שכונת נווה דקלים, "חיינו עם רעש שהיה מעיר אותנו גם בלילה ופתאום יש דממה, שקט מדהים, אין את הרעד הזה בחלונות בכל פעם שעובר מטוס. פתאום אנחנו יכולים ללכת לישון עם חלונות פתוחים מבלי לחשוש שמטוס יגיע ויעיר אותנו ברעש מחריד. עכשיו רק צריך להמשיך את זה ככה. אני מקווה שכשהקורונה תיפסק גם השקט יימשך, זה עושה רצון להמשיך במאבק כדי להחזיר את השקט לשכונה".
תושבת נוספת שלא מסתירה את שביעות רצונה מהמצב היא פנינה מזרחי, תושבת נווה חוף: "שיהיה ברור, אני שונאת את הקורונה ואת המצב שהיא הכניסה אותנו אליו והלוואי שתצא מהר מהחיים של כולנו, אבל לפחות יצא דבר אחד טוב ממנה וזה איכות החיים שלנו ושל עוד המוני אנשים בערים נוספות מסביב שפתאום ישנים טוב".
לדברי מזרחי השקט שהשתרר במפתיע הוא לא דבר מובן מאליו, "פתאום אני מצליחה לישון לילה שלם וזה דבר שלא קרה לי כבר שנים. גם אם אני מתעוררת ביקיצה טבעית זה לא קורה בחמש בבוקר ואני גם לא הולכת לישון מאוחר או מתעוררת המון פעמים בלילה. באופן פרדוקסלי, דווקא כשכולם חוששים מפני הבעיות הבריאותיות, אני מתחילה לחוות הבראה של הגוף. אני חושבת שבסופו של המשבר יהיו מסקנות רבות שיצטרכו להסיק כמו הפחתה של טיסות, בעיקר אלה שלרוב לא מלאות בכלל. אנשים צריכים להבין שזיהום האוויר והרעש שנוצרים כאן מסוכנים לא פחות מהקורונה או בעיות רפואיות שמתפתחות בגלל מחסור בשינה טובה".