זה סיפור לא ייאמן על תלמיד בחטיבת הביניים יהונתן בקריית מוצקין, אורי פרידמן, שלא השלים עם איכות הצילום של פניו בתמונת המחזור, וביקש להחליפה. פרידמן, תלמיד כיתה ט', המכהן גם כדובר של מועצת הנוער, סגן יו"ר מועצת התלמידים בבית הספר וקריין בטקסים טען כי תמונת המחזור "חשוכה ולא מחמיאה".
2 צפייה בגלריה
תלמיד אורי פרידמן
תלמיד אורי פרידמן
התלמיד אורי פרידמן נגד הנהלת בית הספר
(צילום: פרטי)
סיום חטיבת הביניים הוא אירוע מרגש עבור התלמידים עם המעבר לתיכון, ועם ההכנות למסיבת הסיום ולספר המחזור. פרידמן: "בדצמבר, בזמן שכל הכיתה הצטלמה, הייתי בחו"ל. כשחזרתי, המורה שלי אמרה לי שאני צריך ללכת להצטלם לבד ולהביא לה את התמונה, וכך עשיתי.
"אחרי שעה בערך באה הרכזת ואמרה לי שהתמונה לא באיכות טובה, וגם יש בעיה עם רקע כחול, ושביום ראשון מגיעה הצלמת שוב, והיא תצלם אותי, וכך היה. אבל אחרי שראיתי את הצילום עם המשקפיים, לא האמנתי שזה אני. הראיתי את התמונה להורים שלי, וגם הם לא האמינו שזה אני. אמא שלי כתבה למחנכת על כך".
מכאן הסיפור התגלגל. "בפברואר הגעתי עם אמי לפגישה אצל מנהלת בית הספר. היא אמרה לנו שהספרים כבר הודפסו, ואין מה לעשות. לאחר מכן כתבתי מכתב רשמי לבית הספר, שאני מוותר על ההשתתפות שלי בספר, שימחקו, יטשטשו, לא מעניין אותי איך. אני לא רוצה להופיע בספר בצורה כזאת.
2 צפייה בגלריה
חטיבת יהונתן בקרית מוצקין
חטיבת יהונתן בקרית מוצקין
חטיבת יהונתן בקרית מוצקין
(צילום: גיל נחושתן)
"אחרי שבוע זומנתי לשיחה אצל היועצת, והיא אמרה לי שאני חסר ביטחון, וכנראה שיש לי בעיות עם המראה שלי. אני מאוד פעיל חברתית, ולא נראה לי שיש לי בעיה של חוסר ביטחון. לאחר מכן היא התקשרה לאמא שלי ואמרה לה שהיא רוצה שאלך לפסיכולוגית של בית הספר. הלכתי, והפסיכולוגית לא הבינה מה הם רוצים ממני".
והכל בגלל תמונה?
"כן, הם כל הזמן אומרים שבספר מחזור התמונה נראית יותר טוב, אבל לא נותנים לי לראות אותה. אמא שלי הציעה שאנחנו נקנה מדבקות, נדפיס עליהן את התמונה באיכות טובה, ונדביק בכל הספרים. אבל בבית הספר סירבו ואמרו שאי אפשר להראות לי את הספר, אבל אם אני רוצה, אני יכול לשנות את תמונתי בתמונת המחזור הגדולה שתלויה על הקיר.
"בחופשת הקורונה שלחתי מכתב למנהל מחלקת החינוך בעירייה, איל אורן. הוא ענה שאין מה לעשות והזמין אותי לפגישה. הוא גם כתב לי שבגיל ההתבגרות אני צריך להבין שאני לא יכול לקבל כל מה שאני רוצה, ואני צריך ללמוד לחיות עם תשובה שלילית. כתבתי לו בתגובה שאני לא חושב שצריך פגישה אם גם ככה הוא אומר שאין מה לעשות, וגם כתבתי לו שלא אוותר גם אם אצטרך לעשות צעדים קיצוניים. התכוונתי שאפנה לתקשורת. פניתי גם למשרד החינוך, שאמרו לי שאין מה לעשות".
איך אתה מרגיש עם זה?
"אני מאוכזב. לא מקשיבים לי ומנסים להטיל את האשמה עלי. נתתי מעל ומעבר לבית הספר. אני מייצג אותו בכל כך הרבה תחומים, נותן מעצמי, ובסוף ממציאים עלי שקרים. בשביל כסף גורמים עוול לתלמיד? כל מי שראה את התמונה, הזדעזע.
"יכול להיות ילד אחר שלא יהיה לו כוח להילחם כמוני, והוא ייכנס לדיכאון. אני לא בדיכאון, אני מרגיש שבית הספר ויתר עליי ברגע, לא רואה אותי ולא שומע אותי. אבל כשצריכים אותי יודעים יפה מאוד לבוא ולבקש".
בפוסט שפירסם יוסי פרידמן, אביו של אורי, בשם בנו, כתב: "ביקשתי בצורה מכבדת לשנות את התמונה שנשארת כזיכרון אצל כל תלמידי השכבה לאורך שנים. היחס אלי היה בזוי ולא מכבד. עד שלא יקרה לי או לסיפור משהו קיצוני בית הספר יקשיב לי...אז אני פונה אליכם, תפרסמו! תפיצו! שכולם ידעו איזה עוול גורמים לנו".
הסיפור לא נגמר כאן. גם אנחנו פנינו לעירייה, והם חזרו על השתלשלות הדברים כפי שמתאר התלמיד. בשורה התחתונה, והיא החשובה, כתבו: "לאור פניותיו, ובאופן חריג ביותר, החליטה הנהלת בית הספר, לאחר היוועצות עם גורמי מקצוע, להיענות לבקשתו להחלפת התמונה".