המתרחצים הקבועים שמגיעים מדי שבוע לחוף פלמחים ספגו בשנים האחרונות מספר אכזבות שכרצועות חוף שהם נהגו לבקר בהן נסגרו לרחיצה. לפני כשלושה שבועות הם הגיעו ל"חוף הדייגים", רצועה לא מוכרזת שאליה נהגו להיכנס אך להפתעתם, את פניהם קיבל שער מתכתי כבד ועליו שלט שאוסר על כניסת כלי רכב.
2 צפייה בגלריה
חוף הדייגים
חוף הדייגים
חוף הדייגים
(צילום: אבי מועלם)
בשל המרחק הגדול מהחוף משמעות הדבר מבחינתם היא אחת - הרחיצה בחוף פלמחים ללא עלות נסגרה בפניהם. "אין לנו כוונה לוותר", סיפר אחד המתרחצים, "נקיים מחאה עד שיפתחו פה מחדש".
בין קיבוץ פלמחים לחוף פלמחים המוכרז נמצא חוף הדייגים. חוף קטן שדייגים מצאו בו שלווה, גולשים מצאו בו ריגושים ואוהבי טבע וים מצאו בו את האפשרות לרחוץ מבלי להידרש לשלם כסף על חניה או כניסה למקום. בשנים האחרונות הפך החוף לאבן שואבת עבור חובבי הטבע והים, שהשבוע כעסו מאוד כשהבינו שהם עלולים לאבד גם את רצועת החוף הזו. החברות אוולון מיזמי נדל"ן ומעוז דניאל טוענות כי הן בעלות הקרקע החוקית, שאותה רכשו לפני 17 שנה, אולם ברשות מקרקעי ישראל מנהלים נגדן מאבק משפטי וטוענים: הקרקע היא של המדינה והחסימה אינה חוקית.

מתרחצים זועמים

חוף הדייגים זכה לכינוי בשל היותו לא מוכרז ובשל אהבתם של דייגים להגיע אליו. "כמו מדי שבוע, הגענו לחוף וראינו מולנו שער סגור ולידו שומר עם קרוואן", מספר השבוע צביקה, אחד המבקרים הקבועים בחוף הדייגים, "מישהו שהיה שם אמר לנו שהשטח הוא פרטי של יזם שרכש אותו לפני המון שנים וכעת הוא החליט לאסור כניסת רכבים לחוף. עוד הוא אמר לנו שגם אסור לנו לחנות בסמוך לשער מה שאומר בעצם שאם רוצים להיכנס לשם אז צריך ללכת קילומטרים ברגל".
צביקה מספר על הבילויים בחוף בשנים האחרונות. "בסופי השבוע החנייה הייתה מפוצצת, עשרות רכבים יוצאים ונכנסים משם לאורך כל היום". לטענתו הסיבה לאיסור הכניסה כעת לכך היא מחלוקת בין היזם לבין רשות מקרקעי ישראל. "כרגע אנחנו מנסים להבין איך לפתור את הבעיה כי לא נראה לנו הגיוני שכל שנה מורידים קטע אחר מחוף הים. מכעיס שחוף ים הופך לשטח פרטי, החליטו למכור אותו ולגזול מאיתנו האזרחים את האפשרות להגיע לשם בדרכי גישה נוחות".
גילה חכם, רוחצת נוספת בחוף מספרת: "אני מגיעה לחוף הזה לעיתים קרובות. בפעם האחרונה שהגעתי ראיתי את שער הברזל שאוסר כניסה. כל הסיטואציה מאוד מקוממת. אנחנו די חסרי אונים כי אין ממש אופציות ברגע שיזם החליט לסגור את החוף. ההרגשה היא שסגרו לנו את הים כי החוף של הקיבוץ גם סגור, רצועת חוף אחרת גם נסגרה וזה חוף שהייתי באה אליו מאז שאני ילדה. אנחנו מנסים להבין עדיין איך זה קרה ומי הסמכות שתעזור לנו כאן".
"זה חוף שאני באה אליו מילדות ופתאום אני רואה שסגרו עוד חלק ממנו ואין גישה לכלי רכב, מה שאומר שאין אפשרות להגיע לשם"

קרב משפטי

חברת אוולון מיזמי נדל"ן וחברת מעוז דניאל, הטוענות לבעלות על הקרקע: "השער הוצב עוד בשנת 2007 אך נפרץ פעמים רבות ולשטח פלשו רוכלים ובעלי קרוונים עבריינים אשר העמידו אותם לתקופות קיץ מלאות. בנוסף באי החוף השאירו אחריהם עשרות טונות של לכלוך, השמידו עתיקות ופעלו בשטח בהפקרות פושעת. טענות רמ"י הנן טענות שקר, מאכזבות, מרושעות ומדאיגות ויש להוקיע אותן.
"אנו רכשנו את המקרקעין כדין לפני 17 שנים ושילמנו את מלוא התמורה. לא דרשנו מעולם סכומי כסף כתנאי להסדר, דרשנו הליכים הוגנים לקביעת מהות הסדר ותוכנו כפי שהומלץ על ידי בית המשפט. אנו בעליהם החוקיים של המקרקעין, כמו כל מי שמחזיק בנכס מהוון בבעלות רמ"י, ומכך אנחנו גם אחראיים לנעשה בשטחינו.
"פעלנו ועדיין אנו פועלים לאפשר בהסכמה הפעלה מסודרת של האתר כולל חניה מסודרת עד לסיום ההליכים המשפטיים שנכפו עלינו ובהעדר פתרון מוסכם אחר. רמ"י מסרבת בשרירות לב ובאופן תמוה גם לזה ובכך מונעת בינתיים התנהלות נורמטיבית במתחם לטובת כולם".
2 צפייה בגלריה
השער עם השלט בחוף
השער עם השלט בחוף
השער עם השלט בחוף
(צילום: דימה שפראנוביץ)
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "המקרה מוכר ומטופל ברשות. מדובר בחסימה שנעשתה בניגוד לחוק על ידי מי שזכו בעבר במכרז להקמת כפר נופש בפלמחים. מדובר באדמות מדינה, כאשר ליזמים אין כל זכויות בקרקע. בעקבות החלטת מוסדות התכנון להכריז על המקום כגן לאומי, הודיעה הרשות ליזמים כי ההסכם עימם לא יוארך, בין השאר גם בשל כך שלא עמדו בתנאיו, וכי עליהם להשיב את הקרקע ולקבל בחזרה את כספם בתוספת הצמדה וריבית כחוק. היזמים דרשו כנגד החזרת הקרקע סכום בלתי סביר בעליל, של עשרות מיליוני שקלים, הצדדים מנהלים הליכים משפטיים בעניין. הרשות, בתיאום עם רשויות אכיפת החוק, תפעל להסרת חסימת הכניסה לחוף שנעשתה שלא כדין, לרווחת הציבור".