כבר קרוב לשנה ששני מיליון ילדים ובני נוער לומדים בזום. מרביתם שוהים בבית ללא ההורים, בלי הכוונה וסיוע בשמירה על אורח חיים בריא.
כך יוצא שהם דבוקים למסכים ללא הגבלה, מוותרים על פעילות ספורטיבית ומנשנשים חטיפים במקום להקפיד על תזונה בריאה.
3 צפייה בגלריה
מעבירים את הילדים לתזונה בריאה יותר
מעבירים את הילדים לתזונה בריאה יותר
מעבירים את הילדים לתזונה בריאה יותר
(צילום: shutterstock)
ילדי הזום סובלים מהיעדר סדר יום ומשיבוש אורח החיים הבריא: שעות השינה שלהם לא מספקות, הם לא משתתפים בפעילות חברתית וסובלים מהיעדר מאזן קלורי ומאכילה רגשית. האכילה הזו נשלטת על ידי צורך רגעי למשהו מתוק או מלוח, שאין לו קשר לצורך המטבולי של הגוף.
התזונה הנטורפתית הבריאה כוללת צריכה מאוזנת של מזונות מהחי ומזונות מהצומח והיא נקודת הפתיחה לתזונה המועדפת שיש ליישם בכל ימות השנה, ועל אחת כמה וכמה בימים אלו.
עקרונותיה: יותר ירקות ופירות, קטניות ודגנים מלאים העשירים בוויטמיני B המסייעים במאזן מצב הרוח, צריכה של חלבון מהחי (עוף, הודו, דגים, בקר) פעמיים בשבוע, לא יותר משתי מנות ליום והעדפה לצריכת חלבון מהצומח שמקורו בקטניות עשירות בסיבים תזונתיים ובמינרלים כמו סידן, ברזל ומגנזיום.
מקטניות ניתן להכין ממרחים טעימים ומזינים, המפורסם שבהם הוא חומוס הום מייד, או חומוס משעועית לבנה, מעדשים כתומות או מאפונה.
זוהי דרך נפלאה לחבב את צריכת הקטניות על הילדים.
3 צפייה בגלריה
ילדי הזום סובלים מהיעדר סדר יום ומשיבוש אורח החיים הבריא
ילדי הזום סובלים מהיעדר סדר יום ומשיבוש אורח החיים הבריא
ילדי הזום סובלים מהיעדר סדר יום ומשיבוש אורח החיים הבריא
(צילום: shutterstock)
ילדים לרוב מתקשים לאכול דגים אולם הכנת קציצות דגים אפויות על פסטה מקמח שיפון או כוסמין יכולה להיות פתרון טעים לצריכת דגים.
הדגים חשובים במיוחד בימים אלו בהיותם מקור מצוין וזמין לחומצת אומגה 3 האחראית על הפחתת דיכאון, דלקות כרוניות ובעיות קשב וריכוז.
צריכת עוף לא חייבת להיות בצורה של שניצל חביב הילדים. מומלץ לעבור להכנה של שניצל אפוי בתנור במקום מטוגן (התיבול וההכנה זהים), או חזה עוף מתובל מוקפץ על פלנצ'ה לאחר ריסוס קליל בשמן זית.
מרבית הילדים בארץ לא צורכים מספיק ירקות. איך ניתן לגרום להם לצרוך יותר ירקות ופירות?
הדרך הפשוטה היא לסייע להם להכיר את השמות, לנסוע איתם לקטיף, לקחת אותם לקניות בסופרמרקט, לחתוך ביחד סלט ולהכין ארוחות משפחתיות בריאות, תוך כדי הסברים על התרומה של כל ירק לבריאות (למשל: ירקות ירוקים עליים עשירים באומגה 3 שעוזרת לריכוז. פלפל אדום עשיר בוויטמין סי ומונע מחלות).
פירות וירקות הם חומרי גלם נפלאים להכנת שייקים טעימים ומזינים. הם מהווים ארוחה שלמה ויכולים להחליף את דגני הבוקר המסוכרים. טעמם המר של הירקות העליים מתאזן הודות לשילוב של פירות כמו בננה, תפוח, אגס, תמר, פירות יער ועוד.
3 צפייה בגלריה
רק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה ממתקים
רק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה ממתקים
רק מים הם שתייה וכל שתייה אחרת היא למעשה ממתקים
(צילום: shutterstock)
ניתן להכין מראש יחד עם הילדים את השילובים של השייק, לציין את שם הילד על הקופסה בליווי מדבקת "שייק הכוח שלי".
קראו גם
השייקים משביעים מאוד ויסייעו במיתון צריכת חטיפים עתירי מלח וסוכר וחומרים משמרים המזיקים מאוד לבריאות.
מלבד צריכת פירות וירקות בצורת שייק חשוב לשלב ירקות ופירות טריים לטובת צריכת סיבים תזונתיים לפעילות מעיים תקינה ומניעת עצירות העלולה להתפתח עקב ישיבה מרובה מול מסכי המחשב והנייד וכן בשל חוסר פעילות גופנית במהלך השבוע.
בקטגורית מוצרי החלב: מומלץ להגביל את הצריכה לשתי מנות ביום, עם עדיפות למוצרי חלב עיזים. עדיפות ליוגורט ביו או לבנה.
שתייה: מים ולא מיצים ממותקים מכל סוג. ניתן להכין עם הילדים לימונדה טעימה או מיצים טבעיים בתוספת מים.
לסיכום: לטובת אימוץ הרגלי תזונה בריאה בקרב הילדים, ההמלצה היא להתחיל כל ארוחה עם סלט המורכב ממגוון ירקות בשילוב פחמימה ליד ומקור שמן אחד בלבד (שמן זית, אבוקדו או טחינה גולמית).
בשל הצורך בחבישת מסיכות, מומלץ לטפטף על החלק הפנימי של המסכה שמנים אתרים התורמים לנשימה נקייה, לריכוז ולהרגשה טובה (שמן אתרי תפוז, ברגמונט, למון גראס ולבנדר).
אתי לוין, נטורופתית R.Na והרבליסטית קלינית CL.H
Levinetty.nature@gmail.com נייד: 052-6086016