1,240 בני אדם מתים כל שנה בישראל בממוצע מסרטן המעי הגס. הקורונה, שמעסיקה את הזירה הבריאותית כבר שמונה חודשים, גורמת לרבים לוותר על בדיקת הקולונוסקופיה והתוצאה עלולה להיות קטלנית ולגרוע מאיכות החיים של אדם שאינו מאובחן ומטופל בזמן. במכון הגסטרואנטולוגי “בית הרופא נגב” בבאר שבע, קוראים לציבור לא לחשוש ולהגיע לביצוע הבדיקה שמצילה חיים. “אנחנו מקפידים על חיטוי כולל ונרחב של המרפאה ועל מדידת חום ופועלים לפי הנחיות משרד הבריאות.
אסור לוותר על בדיקות חיוניות כמו קולונוסקופיה בגלל הפחד מהקורונה”, אומרים בבית הרופא, שבו נערכות עשרות בדיקות מידי יום.
2 צפייה בגלריה
בית הרופא נגב
בית הרופא נגב
בית הרופא נגב
(צילום: יקיר עיצובים)
סרטן המעי הגס והחלחולת הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל. מדי שנה מאובחנים כ-3,400 חולים, כ-70% מהם עם גידולים במעי הגס וכ-30% עם גידולי רקטום. בשנים האחרונות המודעות לסרטן המעי הגס עולה, וכך גם שיעור המאובחנים. בהתאם לכך כמות המחלימים עולה וישנה ירידה באחוז המתים מסרטן המעי הגס.
על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי World Health Organization: WHO מומלץ לגברים ונשים בגילאי 75־45 לעבור כל שנה בדיקת דם סמוי בצואה על מנת לאתר סימנים מקדימים למחלה. אלא שהנתונים מראים שפחות ממחצית האוכלוסיה בגילאים האמורים מקפידה על ביצוע הבדיקות באופן שגרתי, והמצב הולך ומחמיר בימי הקורונה.
מחקרים שנעשו מצביעים על כך שהמחלה החלה להופיע גם בגילאי 30-40, בעיקר בקרב מי שקרובי משפחתו מדרגה ראשונה (אמא או אבא) חלו בסרטן המעי הגס. להם מומלץ להיבדק בקולונוסקופיה כבר מגיל 40.
בדיקת הקולונוסקופיה הפשוטה מאפשרת גילוי מוקדם ואיתור פוליפים כבר בשלבים טרום ממאירים וגילוי גידולים סרטניים בשלב מוקדם. היא נמשכת כעשרים דקות ונעשית בטשטוש, ויתרונה הוא באפשרות לכרות פוליפים שפירים בזמן הבדיקה ולמנוע מהם להפוך לסרטניים. אבחון מוקדם מייצר סיכוי של 90 אחוזי ריפוי, ולמעשה ניתן באמצעות בדיקת קולונוסקופיה למנוע לחלוטין את סרטן המעי הגס.
המצב הבריאותי המתמשך בישראל הוביל את הציבור לנהל מדיניות של “ניהול סיכונים”, ולוותר לעתים על טיפולים חיוניים. בעוד הקורונה או הסיכוי למציאת חיסון הופכים לשיחת היום, חשוב להזכיר כי מחלות כמו סרטן לא מתחשבות במגפה וממשיכות להתפתח בהיעדר אבחון מקדים. לפיכך, עיכוב בביצוע בדיקת קולונוסקופיה ואבחון של סרטן המעי הגס עלולים לגרום להחמצת חלון טיפולי חשוב ואף מציל חיים.
המומחים של “בית הרופא” מסבירים כי הם ממשיכים לעבוד כרגיל גם בתקופת הקורונה מתוך הבנה כי הטיפול והאבחון המוקדם מצילים ומאריכים חיים. הם מציינים כי לא רק הגיל מהווה גורם סיכון לחלות בסרטן המעי הגס אלא גם השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית, צריכת כמויות גדולות של בשר אדום, אכילת בשר מעובד ומשומר כמו נקניקים ונקניקיות מגדילים אף הם את הסיכוי ללקות במחלה.
הם מציינים עוד כי בדיקת הקולונוסקופיה נמצאת בסל הבריאות ומיועדת לכל מי שעבר את גיל 50, אנשים בעלי סיפור משפחתי של סרטן המעי או בעקבות שינוי בהרגלי היציאה, דימום רקטלי, כאבי בטן או גילוי דם סמוי בצואה. “אנחנו קוראים לכל מי שיש לו תסמינים לבוא ולהיבדק כדי להציל חיים ולמנוע סבל שיהפוך את איכות החיים לבלתי נסבלת”, אומרים בבית הרופא נגב. “אין צורך לאבד את החיים בשל חשש מהקורונה. בעידן של היום שבו יש חוסר זמינות מוחלט בתורים במערכת הציבורית, ניתן לבצע את בדיקת הקולונוסקופיה במכון הפרטי שלנו דרך קופות החולים, הביטוחים המשלימים וחברות הביטוח הפרטיות ובכך אפשר לצמצם את זמני ההמתנה לבדיקה מצילת חיים!”.
2 צפייה בגלריה
בית הרופכא נגב
בית הרופכא נגב
בית הרופא נגב
(צילום: יקיר עיצובים)

חוששים מההכנה לבדיקה?
אל דאגה, “בית הרופא נגב” הינו המכון היחידי בארץ המציע הכנה במקום ללא צורך בשתיית חומר משלשל. הבדיקה מתבצעת על ידי צוות רפואי מיומן סמוך למועד הבדיקה ומאפשרת ריקון אופטימלי של המעיים, ובכך ממקסמת את יכולות הבדיקה לאתר פוליפים/ גידולים סרטניים.
מי צריך קולונוסקופיה?
כל אדם מעל גיל 45
כאשר קרובי משפחה מדרגה ראשונה אובחנו כסובלים מסרטן המעי הגס או שעברו כריתת פוליפים במעי הגס.
אדם שסובל מכרכשת כיבית, קוליטיס או מחלת קרוהן מעל 8 שנים.
תסמינים בולטים המחייבים בדיקה: ירידה חדה במשקל, דם סמוי בצואה, כאבי בטן עזים, דימום רקטאלי, שינויים בהרגלי היציאה.
תהליכים מעודדי מחלה: עישון, אכילת בשר אדום, מעובד או משומר, השמנת יתר והיעדר פעילות גופנית.
חשוב לדעת!
שבניגוד להמלצת ארגון הבריאות העולמי WHO, משרד הבריאות בארץ טרם החליט על הורדת גיל הבדיקה המומלץ מגיל 50 לגיל 45 באופן פורמאלי אך קיימים עשרות מחקרים בעולם שמוכיחים שישנה עלייה בשכיחות סרטן המעי הגס באנשים צעירים כבר החל מגיל 45 ולכן מומלץ מאוד להגיע להיבדק כבר מגיל זה.