משהו קרה, משהו שאתם ואתם לבד מפרשים בצורה שגויה שמובילה לצאת מאיזון ולהתחיל להזיע, לרעוד, להגביר את קצב פעימות הלב, לחוש חנוקים, לאבד פיקוס וכדומה - לחוש בחרדה. מה עושים? מבינים מראש שקיימים כלים שיכולים לסייע, כלים פשוטים יותר ופחות שמוטב להפנים, כך שעד ההתקף הבא תשיגו עמדת שליטה. תוהים מה ניתן לעשות כאשר הגוף יוצא מאיזון? להלן 5 שיטות מבטיחות:
1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי
אחת מהשיטות היותר יעילות הינה שיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי שעונה למונח המקצועי CBT. שיטה זו באה לחבר בין חשיבה להתנהלות, משמע השיטה מתבססת על העובדה שיש קשר ישיר בין תהליך החשיבה לדרכי התגובה, ועל כן צריך להבין כיצד המחשבות מניעות לפעולה, צריך להבין שמדובר בשני נדבכים קשורים. עוד ראוי לציין שהטיפול ממוקד וקצר טווח, כך שרבים מוצאים בו מענה פרקטי ובר ביצוע. אי לכך אם אתם מהמרכז, תמצאו בסניף החדש בראשון לציון צוות מומחה (מטעם מכון חיבורים) שילווה אותכם בתהליך.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

2. לשאוף ולנשוף
מחפשים מענה מידי? פשוט תעצרו הכול ותתמקדו בנשימה. קחו אוויר ותוציאו אותו באופן כמה שיותר זהה למצב היומיומי, במשך כשתי דקות. נושמים עמוק או מהר מדי? התחילו לקחת אוויר דרך האף. גם אם תרגישו שאתם נחנקים, ניתן להיות רגועים, מדובר בסימפטום של המערכת הסימפתטית שנכנסת לתגובה כאשר היא מזהה איום, כך שהמערכת מובילה לאותן תחושות בלתי נעימות, קרי חוסר אוויר, ערפול ראייה וכדומה.
3. משחררים את השרירים
בעת חרדה הגוף פועל בעוצמה מאוד גבוהה, ועל כן מוטב לכייל אותו מחדש - להרפות את השרירים המתוחים. כיצד? קחו רבע שעה הפסקה, תשבו ישר, תעצמו עיניים, התמקדו בתחושות, דמיינו שקרני שמש נוגעות בכל הגוף והתחילו לכווץ את השרירים מכיוון הראש כלפי מטה. כך למשל תעשו אגרוף ותשחררו. התחילו מהקרקפת, עברו לגבות, לעיניים, לשפתיים, לצוואר, לכתפיים, לזרועות, לבטן, לישבן, לירכיים, לשוקיים והגיעו עד אצבעות הרגליים.
4. הוסיפו פעילות לשגרה
לאלו שסובלים מתחושת חרדה באופן שוטף, מומלץ להוסיף פעילות גופנית, ולו אחת פשוטה. כך למשל במקום לקחת את המעלית, רדו במדרגות. במקום לרדת בתחנה הנכונה, רדו אחת לפני. במקום לשלוח את הילד עם הכלב, הוציאו אותו בעצמכם. באופן שכזה התגובות הגופניות שנלוות לחרדה יתמתנו וגם תדירות תלך ותדעך.
5. פשוט לישון
שינה אינה רק מהנה, אלא גם מאוד חשובה, ובטח כאשר חשים לחוצים. אי לכך חשוב להקפיד על שעת שינה קבועה ובכדי לבצע זאת מוטב לישון בחדר חשוך וקריר, להיעזר במנגנון כיבוי אוטומטי של הטלוויזיה, ואם ניתן תעשו לפני כן אמבטיה חמה ותשתו תה קמומיל שהושרה כרבע שעה. מתעוררים באמצע מחלום מטריד? תנסו להתעורר, לנתח את החלום ולהבין שהוא אינו פרופורציונאלי - רק אז תחזרו לשינה.
גם אתם יכולים!
חשים יותר רגועים לקראת ההתקף הבא? זוהי כבר התקדמות! חשים סקפטים? זוהי בדיוק סיבה לנסות! שנסכם? אינכם לבד, רבים חשים בחרדה ורבים מצליחים להשיג שליטה - גם אתם יכולים, ולו באמצעות טיפול בחרדות. עם זאת, כן כל אחד צריך למצוא את השיטה שאליה הוא יותר מתחבר - בהצלחה!