יש המסבירים שהשם הוא בעל יכולת לחיבור בין העולם הממשי סביבנו לעולם הרוחני, ואחרים בוחרים להתייחס דווקא למשמעות המילולית של השם כרמז לתכונות האופי שיפתח אותו אדם. במאמר זה נעסוק בכך בהרחבה.
שמות המבוססים על דמויות מהתנ"ך בישראל, ובעולם כולו, אנו נתקלים בשמות המבוססים על דמויות מהתנ"ך. החל ממלכי ישראל כמו דוד, שאול ושלמה, וכלה בגיבורים ואנשי רוח כמו שמואל, דבורה, יהונתן, נתן ואחרים. כמו כן אנו פוגשים גם את השמות של האנשים הראשונים כמו האימהות והאבות: אברהם, יצחק, יעקב, שרה, רבקה וכדומה. בעידן המודרני אנו עשויים לפגוש גם גרסאות המהוות שמות קיצור או שמות חיבה שנגזרו מהשמות המקוריים כמו יוני קיצור של יהונתן וצחי שנגזר מיצחק. מלבד ההקשר ההיסטורי של השמות, ניתן לזהות באיזה דור נולד אדם והאם הוא משתייך למגזר מסויים. למשל, שמות כמו שניאור יכולים להעביד על זיקה ליהדות חבד (על שם רבי זלמן שניאור מלאדי) ודובער מעיד על רקע ממדינות מזרח אירופה.
1 צפייה בגלריה
huggies
huggies
huggies
(צילום: pixabay)
הגישה של חסידות ליובבאוויטיש לחשיבות השם הרבי מלובביטש כתב פעם "שם הוא דבר גדול, שהוא הצינור בו נמשכת החיות וההשפעה לדבר הקרוי בשם". יש הרואים בכך השפעה על האופי העתידי של אדם (צויין שאחותו של משה נקראה 'מרים' והפכה למרירה) ואחרים דווקא מתייחסים לאירועים היסטוריים שהובילו למתן השם – כמו "משה" – "כי מן המים משיתיהו".
שם העובר בין בני משפחה משפחות רבות מעוניינות לשמר את זכרו של בן משפחה אהוב כמו סב או אדם שנפטר במלחמה. במדרש הדבר מוזכר כהעברת "שם אבותינו" והסופר הידוע בשם שדי חמד התייחס לכך כמצוות כיבוד אב ואם – והוא ציין שמדובר בסגולה לאריכות ימים. הרמב"ן היה מציין כי יש לתת לילד ראשון את שם הסב מצד האב ולאחר מכן לילד הבא את שם הסב מצד האם. מעניין לראות כי התופעה הזו מתרחשת בקרב משפחות בכל העולם, מדתות שונות, ועם זיקה שונה לדת. הן משפחות חילוניות והן משפחות דתיות בוחרות פעמים רבות בשם שמבוסס על הרקע המשפחתי.
שמות מודרניים השמות המודרניים בעידן הנוכחי מבוססים פעמים רבות על מילים מעולם הטבע והחי. אנו יכולים לפגוש ילדים צעירים שזוכים לשם: פלג, ים, יובל וגל. אחרים נקראו על שם עצים ופרחים כמו: לילך, אורן, אלון, דפנה, ארז, דקלה או נורית. כמו כן, ישנם שמות רבים שמבוססים על בעל החיים הנחשב למלך החיות, כמו: ארי או אריה, לביא וכן בעלי חיים כמו איילה. מעניין לראות כי השמות הללו מבוססים על בעלי חיים הנחשבים לבעלי חן ואצילות. עונות השנה גם הן משמשות כבסיס לשמות כמו אביב וסתיו. אפשר למצוא שמות לבנים שהפכו לנפוצים גם כשמות לנשים, וכן שמות המשמשים את שני המינים.
ערכים גימטריים דרך נוספת לבחור שם לילד מבוססת על הערך הגימטרי של השם. כל אות באלף בית מסמלת ערך מספרי הנע בין 1 ל400. האותיות האחרונות מבוססות על מאות כאשר ת' היא 400, ש' היא 300, ר' היא 200 וכדומה. הורים שמבססים את השם על ערכים אלה יתייחסו גם לשם המשפחה של האדם או יבחרו שם שערכו הגימטרי זהה למילה משמעותית על פי ההלכה.
מתלבטים על שם לילד שנולד? מצאו מדריך שמות מקוון אם אתם היום מתלבטים כיצד לקרוא לתינוק תוכלו לבחור שם לאחר שתגלו את ההקשר שלו. יש לא מעט לקסיקונים ברשת וכל שעליכם לעשות הוא רק לחפש 'שמות לבנים לפי א-ב' אם מדובר בבן זכר או לבצע חיפוש דומה לשמות לבנות. שם, תוכלו לראות את מקור השם (אם הגיע מהתנ"ך למשל) וכן את המשמעות שיש לשם הזה. לסיכום, השם של אדם מלווה אותו לאורך כל חייו ויכול להיות קשור לאופיו העתידי, למזל שיהיה לו במשך חייו או כסימן להשתייכותו למגזר מסויים. נסכם בטיפ קצר – כדאי לבחור מספר שמות ולאחר מכן לנסות להגות אותם. השם שהכי קל לכם לבטא, הבנתם היטב את משמעותו ופשוט נשמע לכם טוב – יהיה הבחירה המיטבית עבורכם.