ישראל היא מדינה שטופת שמש - כ-3,300 שעות שמש בשנה - ולכן חלק גדול מהמים החמים מגיעים אלינו בזכות הקרניים רבות העוצמה ודרך הדוד שיודע להשתמש באנרגיה הזו (לפי מרכז המחקר של הכנסת, 85% מהדירות בארץ מקבלות מים חמים מדוד שמש). אבל גם במציאות כזו נדרשים פתרונות נוספים לחימום המים - מחממי מים בגז הם מוצר מתקדם ובעל שלל יתרונות שכדאי מאוד להכיר אותו.

היתרונות של חימום מים בגז

מחמם מים בגז הוא אלטרנטיבה מומלצת לדוד חשמלי, אותו בוילר שבעבר היווה את האפשרות היחידה. ההמלצה תקפה בין אם יש לנו דוד שמש ובין אם לאו, וזאת מהסיבות הבאות:

מים חמים לכל המשפחה - בלי המתנה

כולנו מכירים את המצב המתסכל שבו אנחנו רוצים להתקלח - אבל אין מים חמים. לפעמים בגלל ששכחנו להדליק את הדוד החשמלי (אם אין לנו דוד שמש או בימים שבהם העננים מונעים את חימום המים על-ידי קרני השמש), במקרים אחרים התור הארוך למקלחת, ובמיוחד במשפחות גדולות, הוא הגורם, ובכל מקרה התוצאה היא צורך לחכות לא מעט זמן עד שאפשר יהיה להתרחץ.
ישנה גם אופציה גרועה יותר - כשהמים החמים נגמרים לנו באמצע המקלחת, גם כן בגלל המגבלות של דוד החשמל. מחמם מים מיידי כשמו כן הוא - מחמם כל כמות נחוצה של מים באופן מידי, כך שכל בני הבית יכולים להתקלח בזמן הכי נוח מבחינתם.

פתרון מעולה למקומות שבהם לא ניתן להתקין דוד שמש

אמנם אל רוב הדירות בארץ זורמים מים חמים מהדוד שמותקן על הגג, אבל יש גם לא מעט בניינים שבהם אי אפשר להתקין דוד שמש - גם מבנים רבי קומות וגם בתים עם גגות הרעפים.
במקרים אלה מחמם מים בגז הוא פתרון מושלם ומשתלם מאוד לאספקת מים חמים בלי להזדקק לצריכת חשמל גבוהה בכל פעם שרוצים להתקלח.

מוצר משלים לדוד השמש

גם בדירות שבהן הברזים מחוברים לדוד שמש כדאי להוסיף מחמם מים מיידי. ראשית, גם במדינה חמה כמו ישראל ישנם ימים מעוננים ומן הסתם גם בהם אנחנו רוצים להתקלח, ושנית, המחמם נכנס לפעולה רק כשנגמרים המים החמים מדוד השמש, כך שאין שימוש בגז שלא לצורך.

ידידותיות לסביבה

חימום מים בגז במקום בחשמל הוא צעד חשוב מאוד לצמצום הפגיעה בסביבה. בהקשר זה כדאי לזכור את אזהרות המומחים לגבי עתידו של כדור הארץ אם לא נשנה את ההתנהגות שלנו - כך שהשיקול האקולוגי חייב להיות חלק מכל החלטה שאנחנו מקבלים.
הפתרון הידידותי ביותר לסביבה הוא כמובן דוד השמש, אבל כשהבחירה היא בין הדוד החשמלי לבין מחמם מים מיידי בגז, לקטגוריה השנייה יש יתרון משמעותי מבחינת היעילות האנרגטית. כמובן שכדאי גם לבחור מחמם מים יעיל במיוחד (בחירה שמבטיחה גם צריכת גז נמוכה ועלות נמוכה לכל מקלחת).
1 צפייה בגלריה
מחמם מים מיידי. יח"צ פזגז
מחמם מים מיידי. יח"צ פזגז
מחמם מים מיידי. יח"צ פזגז

איך עובד מחמם מים מיידי?

חימום מים בגז מתבצע באמצעות מערכת פשוטה בבסיסה: כשאנחנו פותחים את ברז המים החמים ישנו חיישן שמזהה את הצורך שלנו. אם אין מים חמים, מופעל מצת חשמלי והוא מדליק את הלהבה, בדיוק כמו בכיריים שבמטבח. המבערים, שפועלים כמובן על בסיס גז, נמצאים מתחת לצינור נחושת שבו זורמים מים אל הברז - הנחושת מתחממת מהר מאוד, כך שכבר תוך שניות אחדות אנחנו נהנים ממים חמים בדיוק בטמפרטורה הרצויה.
החימום של הצינור הנחושת ודרכו של המים נמשך עד שאנחנו סוגרים את ברז המים החמים - כך שמבחינת כמות המים החמים אין למעשה שום מגבלה על אורך המקלחת.

מהי העלות של חימום מים בגז?

על-מנת לחשוב את העלות של חימום מים בגז צריך לקחת בחשבון שני מרכיבים: עלות המכשיר עצמו, כולל ההתקנה, והעלות השימוש השוטפת בו.
טווח המחירים המקובל למחממי מים מידיים הוא 2,500-4,500 ש"ח. מדובר כמובן בסכום בלתי מבוטל, וגבוה יותר מעלותם של הבוילרים (שבדרך כלל נמצאת בטווח שבין 1,500 ל-2,500 ש"ח) - אבל לעומת זאת השימוש השוטף בגז במקום בחשמל מפחית את ההוצאות שלנו על מקלחות נעימות.
עוד כדאי לזכור שבמקרים רבים הדוד החשמלי מופעל שלא לצורך זמן רב מדי - בין אם כי שכחנו אותו דולק ובין אם כי הדלקנו אותו לפרק זמן ממושך בגלל החשש שבאמצע המקלחות ייגמרו המים החמים.

תחזוקת מחממי מים מידיים

מחמם מים מידי זקוק לתחזוקה מינימלית. פעולה אחת היא בדיקה תקופתית של הצינורות שמזרימים את הגז אל הלהבה שמחממת את צינורות הנחושת ושל החיבורים השונים של המערכת - בתדירות של פעם בשנה. פעולה שנייה, בתדירות נמוכה יותר של אחת למספר שנים, היא ניקוי אבנית.
בדיוק כפי שבקומקום החשמלי מצטברת אבנית בגלל החימום של המים שבתוכו, ובעצם גם בבוילר ישנה הצטברות של משקעים מהסוג הזה עם השנים, כך גם במחמם מים בגז מופיעה אבנית על גבי מחליף החום. ככל שהדגם איכותי יותר, כך תצטרכו להיעזר בטכנאי שינקה את האבנית לעתים רחוקות יותר, ולמעשה ישנם גם דגמים עם חיישן בקרת אבנית שמספק התרעה בזמן - כך שמצד אחד נמנעות תקלות מיותרות ומצד שני אין צורך בטיפולים שאינם הכרחיים.

איך לבחור מחמם מים בגז?

ישנם שני דגשים עיקריים בבחירת מחמם מים בגז: ההספק שנמצא בדרך כלל בטווח שבין 16 ל-20 ליטר בדקה (ישנם גם דגמים שמספקים 30 ליטר בדקה), והחברה שעומדת מאחורי המוצר. Rinnai הוא מותג מוביל בתחום זה, וכשאתם רוכשים אותו אתם נהנים גם ממים חמים בשפע וגם משקט נפשי בזכות האמינות הגבוהה של המחמם.
בחירה חשובה נוספת היא בין התקנה פנימית לחיצונית, בהתאם למאפיינים הספציפיים אצלכם בדירה. המפרט של הדגמים האיכותיים כולל כאמור גם בקרת אבנית וכן שלט שמאפשר בקרת טמפרטורה מלאה והפעלה אוטומטית לאחר הפסקת חשמל.