הדרכת הורים לגיל הרך – ליצירת תקשורת בריאה ומכילה
בשנים האחרונות, ניתן לראות כי המודעות בקרב ההורים לצורך בתקשורת נכונה עם ילדיהם הקטנים – היא המפתח להצלחה בחינוך ובגידול שלהם וברווחה המשפחתית. הדרכת הורים לגיל הרך נותנת את המענה, וחשוב להתחיל מוקדם ככל הניתן. על פי מחקרים, "המוח הסופג", שהוא חלון ההזדמנויות הקריטי ביותר להטמעת ערכים, דפוסי התנהגות וחשיבה בקרב ילדים – הוא בין גיל הלידה לגיל 6. על כן, כדאי להתחיל מוקדם, כדי לקצור את הפירות בהמשך.
הדרכת הורים בשיטה המונטסורית
השיטה המונטסורית מאפשרת להורים לראות את ילדיהם בעיניים אחרות – כבני אדם, כיצורים טבעיים אשר מתפתחים בהתאם לקצב שלהם, ובעיקר כיצורים יכולים ובעלי מסוגלות. כשההורים מבינים את השלבים ההתפתחותיים של הילד, ואת העתיד לבוא – זה עוזר להם להיות סבלניים יותר, מה שמשפיע לאין ערוך על הילד. למשל, כשילד מסרב לעשות דבר מה מסוים, זה לא בהכרח בגלל שהוא מתנגד אליו – אלא בגלל שהוא מפתח את הרצון.
אנו יכולים לראות סירובים שכאלה בעיקר מגיל שנתיים ואילך – כשהילד כבר מבין מה מבקשים ממנו. החל מגיל 5, הילדים הופכים מ"סרבנים" ל-"ווכחנים". זה לא כי הם לא מסכימים עם ההורים, אלא בגלל שהם מפתחים את ההיגיון שלהם, וזה דבר מבורך. הם מבקשים לעמוד, בינם לבין עצמם – על מה מוביל למה ולמה דברים מתרחשים. הם לכאורה מתווכחים, אבל למעשה הם מנסים לפענח את הסיבות לדברים.
1 צפייה בגלריה
האקדמיה לחינוך מונטסורי
האקדמיה לחינוך מונטסורי
האקדמיה לחינוך מונטסורי
(צילום: pexels )

מה לומדים בהדרכת הורים בשיטה המונטסורית?
בחינוך מונטסורי לומדים על הילדים – מה מאפיין אותם בכל גיל ולמה הם זקוקים. ככל שמכירים את נפשו של היצור הזה, החרדה פוחתת.
• מה מניע את הילדים – הצורך של הילדים בעצמאות מתחיל כבר מגיל צעיר מאוד. הם רוצים לקבל את ההחלטות, לבחור בעצמם, לקחת אחריות ולדעת שמאפשרים להם לעשות את זה.
• הילדים צריכים תנועה – הורים רבים נוטים לחשוב שזה שהילד שלהם רץ ממקום למקום או לא מסוגל לשבת יותר מ-5 דקות ברצף – זה בגלל שהוא היפראקטיבי, או בגלל שלהם אין סמכות הורית. האמת היא לגמרי אחרת – מדובר בילד קטן, וחוסר השקט שלו הוא דווקא הדבר הטבעי ביותר. האנרגיות בשמיים.
• חרדה מופחתת עבור ההורים – לבסוף, כשהורים לומדים את מישורי התפתחות של הילד שלהם, ומה מצפה להם בכל שלב – ישנה הבנה ופחות חשש או מחשבה שיש משהו שדורש תיקון. הם לא חושבים שלילד שלהם יש בעיה, ומנגד לא חושבים שהם לא הורים טובים. כתוצאה מכך החרדה פוחתת והם מצליחים להכיל ולתקשר עם הילדים שלהם בצורה טובה יותר, ולאפשר להם להתפתח כאינדיבידואל.
הכלים של השיטה המונטסורית
לאחר שמבינים טוב יותר את הילד, את הצרכים שלו ואת מה מניע אותו, קל יותר להעניק לו את הכלים הנכונים להתפתח על פי דרכו, בקצב שלו, ובמינימום הפרעה מצידנו. מה הם הכלים הבסיסיים שמעניקים לילד את החופש שלו להתפתח בצורה בריאה, ומעניקים לנו ההורים את השקט הנפשי?
• סידור סביבת הילד בהתאם לצרכיו וגילו – אם סביבת המחייה של הילד לא עובדת נגדכם, היא עובדת בעדכם. כשהילד שלכם רק מתחיל ללכת ובכל הבית יש הרבה חפצים שבירים או חדים – החרדה ההורית תהיה מאוד גבוה, ואיתה גם האיסורים השונים – אל תיגע / אל תלך לשם, וכדומה. לא רק שזה מקשה על ההורה – זה מתסכל את הילד, ששואף לעצמאות בסביבת המחייה שלו. סידור הסביבה בהתאם לצרכים של הילדים – מאפשרת להם לפתח סקרנות ואתגר, עצמאות וחוויית הצלחה. כמובן, חשוב מאוד שהסביבה תהיה בטיחותית. בכל זאת, ילדים הם יצור סקרן.
• אופן השיח עם הילדים – בדיוק בגלל הצורך שלהם בעצמאות והתפתחות ה"אני" שלהם", חשוב לתת להם לבחור מבין אפשרויות, ובכלל לעבוד דרך בחירה ולא דרך קביעה שלכם עליהם. תנו להם לפתור דברים בעצמם, ובכך תמנעו מקונפליקטים וגם תפתחו אצלם את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.
• אל תשפטו את הילד או תעמידו אותו במבחן – הילד יודע מה הוא רוצה, גם אם בעיניים שלכם – הוא טועה. זה הזמן שלו לניסוי וטעיה, וזה הזמן שלכם לקבל את ההתנסות שלו ואת הגישוש שלו בעולם החדש שנגלה לפניו, באהבה וללא שיפוטיות. את עולם המבוגרים – תשאירו למבוגרים.
• חשיבות שעות השינה וסדר קבוע בזמן השינה – שינה לא מספקת או לא איכותית משפיעה על מצב הרוח של הילד. הוא מתעורר כשהוא עייף, ומגיב ברגזנות יתרה. על כן, אם יש משהו שחשוב במיוחד להקפיד עליו ללא פשרות – הוא שעות שינה וסדר קבוע בזמן השינה. בהדרכת הורים לגיל הרך ובפרט בלמידת החינוך המונטסורי, לומדים כיצד ליצור טקסי שינה יעילים ואהובים על הילדים.
כשההורה רגוע, גם הילד רגוע
כששואלים אימהות קרייריסטיות כיצד הן מצליחות לשלב בין קריירה ענפה לאימהות, והאם הן לא חשות פספוס, הן עונות שכשהן מסופקות ומאושרות, גם הילד שלהן מסופק ומאושר. למעשה, זה נכון לכל תחום ביחסים שבין ההורים לילדיהם.
כשההורה רגוע ושמח , זה מקרין על הילד שחש שלווה וביטחון – כשהילד חש שלווה וביטחון ההורה סומך על עצמו והחרדה שלו פוחתת, מה שמאפשר לו לתפקד כהורה בצורה טובה יותר. היכרות עם עולמם של הילדים ועם שלבי ההתפתחות שלהם, מנפצת את כדור השלג הזה ומונעת קונפליקטים בין ההורה לילד, ולבסוף – תורמת מאוד להתפתחות רגשית ומנטלית בריאה של הילד.