במהלך העשור האחרון הפך מעוין שורק למרכז עסקים הומה, הודות לעסקים גדולים כגון יבואנית קיה, איקאה וקוקה קולה אשר בחרו במתחם כדי להקים עסקים. המשותף לעסקים אשר הוקמו באחרונה במעוין שורק הוא הדגש הניכר על צרכים לוגיסטיים, כלומר שירותי אחסנה לסחורות אשר תופסות דונמים על גבי דונמים של שטח. למרות נציגותם של גופים בינלאומיים גדולים, מעוין שורק עדיין נמצא בתחילת הדרך, והרבכת שתגיע למעוין שורק בעוד שנים ספורות צפויה לחזק את מעמדה של ראשון לציון כאחת מערי המסחר החזקות בישראל.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מעוין שורק: המקום בו ראשון באמת צומחת

מה המשותף למוסך המרכזי של קיה, למוסך מאזדה, לאיקאה, לקוקה קולה ולבנק הבינלאומי? התשובה מפתיעה: דיונות! דיונות שרק לפני כמה שנים עמדו נטושות לחלוטין ואילו כיום הפכו לאחר ממרכזי העסקים ההומים ביותר בישראל – מתחם מעוין שורק. למי שאינו מכיר כי מעולם לא היה באיקאה, או במוסך קיה, למי שלא קונה את הקוקה קולה שלו ישר מהמשרדים אלא מהמכולת, הנה ההסבר: מעוין שורק, שנקרא כך כמובן בגלל צורת המעוין שלו הוא אחד מפארקי העסקים הגדולים בישראל ושוכן כמובן בסמוך לראשון לציון. מעוין שורק עצמו משתרע על שטח ענק של 475 דונמים בין כביש 4 לכביש 4311.
אולי מעט קשה להאמין, אך רק לפני כעשור, מעוין שורק לא נחשב בכלל לאזור תעשיה הומה ובקושי ניתן היה למצוא בו עסקים. לכל היותר, מעוין שורק היה תחנה בדרך לחוף הים של פלמחים. למעשה היו שם בעיקר דיונות חול. אבל עסקים בתל אביב החלו להיחשף למגמות מאוד בולטות של מחסור בקרקעות זמינות לצד צורך במחסני ענק אשר משתרעים על עשרות דונמים בכל חברה, מחסנים שיוכלו להכיל את כל מה שצריך עם ישראל שבשנים האחרונות החל להבין את המשמעויות של צריכה בהיקפים גדולים.
במקרה של מוסך קיה, מדובר כמובן בחלקי חילוף וגם במכוניות שלמות. במקרה של קוקה קולה, מחסנים לוגיסטיים עבור משקאות ואילו במקרה של איקאה, קצרה היריעה מלהכיל את כל הקטלוג של יצרנית הריהוט והאביזרים. למעוין שורק יש עוד יתרונות בולטים: הוא לא מעיק על מרכז ראשון לציון או על השכונות המערביות, אבל הוא נמצא לא רחוק מצירי תנועה מרכזיים ומצומת עין הקורא. ומעבר לכך, מעוין שורק נמצא גם לא רחוק מנמל אשדוד, כלומר משאיות עמוסות בסחורות יכולות לפרוק במעוין שורק את הסחורה זמן קצר לאחר שהיא מגיעה מאירופה, הישר אל המפיצים שנמצאים קרוב לגוש דן.
מן הסתם, דבר אחד חשוב מאוד חסר בפאזל של מעוין שורק: שיביא את החלפים למוסך קיה, את הסחורות לאיקאה ואת הנוסעים אל כל המתחם: רכבת. ואכן, רכת למעוין שורק עומדת להתחיל לפעול בעתיד הלא רחוק: מסילת רכבת חדשה מראשון לציון ואל מודיעין הולכת ונסללת ממש בימים אלה . הרכבת אמורה להתחיל לפעול בשנת 2026, אבל לאור הגידול המהיר באוכלוסיה וגם לאור תנופת הפיתוח של מעוין שורק, יתכן שהרכבת תושלם עוד קודם. מה בתכנון של רכבת ישראל הפרויקט יקרא פרויקט 431, בין היתר מכיוון שמעוין שורק נמצא בסופו של אחד מכבישי ישראל החדישים והנוחים ביותר לשימוש: כביש 431, שתכלול תחנות בראשון לציון וגם כמובן במעוין שורק. לרכבת יש חשיבות גבוהה עבור מי שעובד במתחם בין היתר מכיוון שהיא מיועדת להקל על עומסי התנועה שעלולים להיווצר בעתיד.
הפיתוח הנוכחי של מעוין שור מבחינה נדל"נית הוא רק נקודת פתיחה: מספר גדול של גופים שמשרדיהם שוכנים כיום בתל אביב או בהרצליה צפויים להעביר את מתקניהם לאזור מעוין שורק. בין היתר גם חברות אשר מבצעות שילוח בינלאומי רואות במתחם חשיבות גבוהה ובונות בו ממש בימים אלה מחסנים.