תזרים - החלק החשוב ביותר בכל תוכנית עסקית הינו תזרים המזומנים שלכם, ללא תוכנית מעודכנת אשר לוקחת בחשבון את הירידה בהכנסות כתוצאה ממשבר הקורנה, לצד הקיצוץ בהוצאות, לא תוכלו לדעת האם אתם מסוגלים לשרוד את החודשים הקרובים. אם פניתם לקרן לעסקים קטנים בערבות המדינה לקבל הלוואה, עשיתם כבר חלק מהעבודה ויש לכם צפי, כדאי שתעמיקו בחלק הזה בבקשה ולא רק בשביל להראות לבנק שיש לכם יכולת החזר אלא בעיקר לצמצם את רמת אי הוודאות שלכם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

הצעת ערך - כאמור, תעשיות רבות שינו את פניהן, עולם המזון וההסעדה למשל, יצריך שינויים מבניים רבים. דגש יושם מעתה על ניקיון וסטריליות, מערך משלוחים מתפקד וכד'. עדכון התוכנית העסקית יסייע לכם לנסח מחדש את הצעת הערך ללקוחות שלכם. כפי שבוודאי עושים המתחרים שלכם.
כוח אדם - חלקכם הוצאתם עת עובדיכם לחל"ת ו/או לחופשה בתשלום או ללא תשלום. זו העת לבחון את מי להחזיר, אם בכלל, ולאיזה תפקיד. חלק גדול מהעסקים מצאו שגם ללא עובדים מסוימים שהיה נראה כאילו "הוכל ייפול" בלעדיהם, הכול עובד לא רע בכלל. ובעניין הצעת ערך...על העובדים להוכיח מחדש מה היא הצעת הערך שלהם עבורכם. זה הזמן והמקום להגדיר מחדש את הגדרות התפקיד של חלק מהעובדים. ברור לגמרי "שהשטחת הארגון" תהיה חיובית מאד בתקופה שכזו.
הוצאות שיווק - תקצבתם תקציבי שיווק בתוכנית העסקית שלכם - האם אלו רלוונטיים גם עכשיו, האם להגדיל או דווקא להקטין. התשובה לכך תלויה מאד בתעשייה בה אתם פועלים ובמצב הרוח הלאומי ביחס למוצר או לשירות שאתם משווקים. ישנן תעשיות שבהגדרה שום תקציב שיווק לא יסייע להן להתרומם כרגע, תעשיית התיירות למשל, קשה יהיה למצוא משפחה שתתחייב כרגע על חופשה באוגוסט 2020 ולכן אין טעם לפרסם חופשה שכזה. לעומתן, תעשיות אחרות יתרוממו ממש בקרוב ודווקא העדר מפרסמים בקטגוריה יוכל לפנות לכם מקום טוב לקמפיין מוצלח.
הטווח ארוך - תוכנית עסקית מקיפה נותנת ביטוי גם לציפיות לטווח הארוך, אלו מנוסחות בהתאם לאסטרטגיה העסקית של העסק. האם יש לכם כזו? איפה אתם רוצים להיות עוד כמה שנים? האם משבר הקורונה שינה את אותן תוכניות שגיבשתם בתוכנית העסקית המקורית שלכם? כנראה שכל התשובות לשאלות הללו הן כן. זה בדיוק הזמן לעשות סיעור מוחות משותף, עם העובדים שלכם, אולי אפילו לצרף לקוחות וספקים ולהבין איך השינויים האחרונים משפיעים על כל השותפים שלכם לעשייה.
תוכנית עסקית מקצועית, היא הבסיס לכל. היא מספקת הערכה לגבי העתיד, כן, הערכות אף פעם לא מדויקות ב – 100% ומקרים כמו משבר הקורונה משבשים לגמרי הערכות אלו. אבל תמיד יש לזכור, כ ל ה ע ר כ ה, טובה יותר מ-0 הערכה. בהצלחה!