ישראלים רבים שרכשו דירות חדשות קיבלו לאחרונה הודעה על עיכוב במסירת דירות חדשות בעקבות משבר הקורונה.
אם קיבלתם הודעה מסוג זה וחשבתם שרק אתם חסרי מזל אנו רוצים לבשר לכם כי מסתבר שהודעה זו תקפה לגבי אנשים לא מעטים שבצעו רכישה בשנתיים האחרונות. יחד עם זאת, אין סיבה להתעצב או לחשוש אלא הרבה יותר נכון לעשות חישוב מסלול מחדש וללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפני רוכשי הדירות במקרה של איחור במסירה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

מה ניתן לעשות במידה והקבלן מאחר במסירת הדירה וטוען כי זה בגלל הקורונה?

הפעולה הראשונה, הבסיסית וההכרחית ביותר שעליכם לעשות אם נקלעתם למצב בו הקבלן מודיע על דחיה במסירת המפתח בשל מגפת הקורונה היא לפתוח את החוזה שנחתם ביניכם ולקרוא אותם בצורה דייקנית.
אם אינכם מבינים או חוששים שחלק מהכתוב לא ברור לכם, התייעצו באופן מיידי עם עורך דין המומחה לתחומי הנדל"ן והמקרקעין על מנת שיבאר ויבהיר את הכתוב בחוזה. לפי החוזה שנחתם ביניכם לבין הקבלן ניתן לבדוק אם בכלל ישנו סעיף שמתייחס לעיכוב במסירת הדירה.
עשוי להופיע סעיף המתייחס לדחייה במתן המפתח במקרה שאינו תלוי בקבלן ולרוב מכונה גם כ- "דחיה בשל נסיבות של כוח עליון". ניתן למצוא הסדר בין הרוכש למוכר אך לא תמיד דבר זה מובטח ומתקיים. במקרים רבים, אין ברירה אלא להתנהל לפי החוזה ולהמתין פרק זמן נוסף עד קבלת המפתח במועד המשני.

האם הקורונה נחשבת "כוח עליון"?

ראשית כל יש לציין כי בעקבות מגפת הקורונה, לא רק תחום הנדל"ן והבנייה נפגע אלא גם מרכיבים נוספים במשק הישראלי. הסכמים רבים שנחתמו בין אנשים לא יצאו לפועל כפי שתוכנן ואחדים אף לא יצאו לפועל כלל וכלל. עם זאת, הקורונה לא הוגדרה ככוח עליון.
במידה ואכן הייתה הקורונה מוגדרת ככוח עליון, אזי שההסכמים שנחתמו ולא יצאו לפועל לא היו נחשבים לבעיה. מכיוון שהקורונה לא נחשבת לכוח עליון - הפרת החוזה תיחשב לבעיה וניתן יהיה להסדירה באמצעות הפן המשפטי.
אמנם זה נשמע חריג ואולי גם מוזר אבל הקורונה, אף על היותה מגפה עולמית, נחשבת לחלק מסדר היום של בני האדם. בשל כך ובשל היבטים נוספים הקשורים למגפה זו, אין היא הוגדרה ככוח עליון בבית המשפט.
ההסתכלות היא שמגפות עשויות לפרוץ בכל רגע נתון ויש להתנהל ולקיים את סדר היום באופן הנורמטיבי ביותר במקביל למגפה. אחת ההמלצות למקרה מסוג זה היא לקבוע בצורה חד משמעית בחוזה מהן הנקודות שיכולות לאפשר דחיית מסירה של מפתח לדירה ולא להסתמך על אירועים נדירים אך אפשריים כמו מגפה כלל עולמית.

הקבלן לא בא לקראתי ולא פועל על פי החוזה – מה ניתן לעשות ?

במקרה ופניתם לקבלן והצבתם בפניו את העובדות כפי שנקבע בחוזה אך הוא בכל זאת מתעלם ומסרב למסור את המפתח לדירה בתאריך שנקבע בחוזה – הוא למעשה עובר על החוק. במצב מסוג זה מומלץ לגשת לעזרה משפטית, רצוי לעורך דין המתמחה בתחום הנדל"ן והמקרקעין.
עורך הדין, מתוקף תפקידו, יקרא בצורה מעמיקה את החוזה שנחתם ביניכם לבין הקבלן ויציג בפניכם את האפשרויות הקיימות. ברוב המקרים ההמלצה תהייה לפנות לצעדים משפטיים שיזרזו את הקבלן לפעול כחוק. במידה וגם אז הקבלן יתעלם או יסרב לפעול באופן החוקי והנכון יתכן ותצטרכו להגיע עמו לבית המשפט. עו"ד שמואל גרנאי מומחה לתחומי הנדל"ן והמקרקעין יעניק לכם ייעוץ והכוונה בתחום, ניתן לפנות אליו עם כל שאלה הנוגעת לתחומי הנדל"ן והמקרקעין.