ספרי לי על עצמך.
אני עידית אלה ערגס, בת 36 מרמלה. נשואה לחיים ואמא של תהל (9), אליאור משה ז"ל ושקד הודיה (1.9). אני מאמנת אישית למצבי משבר ואובדן, העצמה והתפתחות אישית, מנחת סדנאות, מרצה וכותבת.
איך כתיבה נכנסה לחייך?
מאז ומתמיד אהבתי לכתוב. כבר בגיל שש סיימתי לקרוא את כל כרכי האנציקלופדיה ונהניתי כל כך מעולם המילים. ממש מגיל קטן ניהלתי יומן ונהגתי לשתף בכל אשר קורה לי. השתתפתי בחוג כתיבה יוצרת בכיתה ה' ואהבתי לחבר חמשירים, שירים וסיפורים מעולם הדמיון. מאוד אוהבת משחקי מילים, כפל משמעויות, לכתוב ברכות ועוד.
2 צפייה בגלריה
הספר "אמא חזרה לבד"
הספר "אמא חזרה לבד"
הספר "אמא חזרה לבד"
(צילום: ספרי צמרת)
מאין הגיעה ההשראה לסיפור?
הספר שלי, "אימא חזרה לבד" נכתב בעקבות משבר אישי אותו חווינו כמשפחה לפני 5 שנים. לפני 5 שנים בני השני נפטר בגיל 8 ימים לאחר שנולד פג וחלה במחלת פגים – נק – נמק במעיים. למעשה חזרתי לבד לבית שבו חיכתה לי ולו ילדתי הבכורה ונתקלתי בקושי עצום לתמלל לה את מה שקרה. היא שאלה המון שאלות ואני חיפשתי דרך לתווך לה את האובדן ולתת לה מענה לשאלותיה ברמה המתאימה לה. בחיפושיי אחר ספר ילדים העוסק בנושא הבנתי שזהו נושא שלא מדובר לילדים והחלטתי שיבוא יום ואני אכתוב את הסיפור הזה שלנו. לפני שנה, אחרי עבודה עצמית לא פשוטה, אזרתי אומץ לחשוף ולתת מהלב שלי את סיפור חיינו. המילים פשוט זרמו להם על הדף. היה לי חשוב לתת מענה לאותם ילדים שציפו לאח/אחות ובעצם אמא חזרה לבד והם לא מבינים מה קרה. הספר נותן מענה לשאלות הקשות האלו, יוצר שיח על האובדן וגם נותן תקווה לסוף אחר. הסיפור מסופר במילותיו של ילד, מנקודת מבטו, כיצד הוא חווה את מה שמתרחש במשפחתו, מתאר את הציפייה ואת הרגשות שלו ושל אימו כשהוא מבין שאמא חזרה לבד ללא אחיו הקטן. הספר חם, מאויר ודי מחבק את הילד שחיכה וחיכה ולבסוף משהו נורא קרה. בנוסף, הספר נועד להעלות את המודעות לנושא אובדן תינוקות רכים שקורה המון. אין מספיק שיח על כך ומשפחות נתקלות בקושי להתמודד ולחזור לחיים, במיוחד אם יש עוד ילדים ברקע. חשוב להציף את הנושא.
מה מושך אותך בכתיבה לילדים?
כתיבה לילדים היא כתיבה מורכבת. מצד אחד יש מסר אותו רציתי להעביר, אבל היה לי חשוב שהספר לא יהיה יותר מידי עצוב ומסובך להבנה. היה לי חשוב לספר אותו בתמימות של ילד כדי שיוכלו להתחבר וירצו להמשיך להקשיב. היה לי חשוב שיהיה מובן, מאויר באיורים שמחים, למרות סיפור המסגרת הקשה וגם לתת תקווה שמחה בסוף. הכתיבה מחורזת ולא עמוסה, אך יחד עם זאת ברורה ומעבירה מסר. ילדים הם מאוד חכמים ושואלים המון שאלות שאנחנו לא מעזים לשאול. הכל פשוט יותר בעולמם והם קהל שמבין את הדברים כמו שהם. חשוב היה לי לתת מענה לשאלות שנותרות בראשם ולעזור להם לקבל את התמונה המלאה והאמיתית של מה שקורה אצל הוריהם ומשפחתם.
2 צפייה בגלריה
עדית אלה ערגס, מחברת הספר "אמא חזרה לבד"
עדית אלה ערגס, מחברת הספר "אמא חזרה לבד"
עדית אלה ערגס, מחברת הספר "אמא חזרה לבד"
(צילום: ספרי צמרת)
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה?
נתקלתי במספר קשיים בכמה רבדים. רציתי מאוד להעביר את הסיפור שלנו, אבל לא רציתי שיהיה עצוב וקודר מידי. רציתי להעביר מסר של התמודדות עם האובדן ולעיתים לא ידעתי איך לעשות את זה בשפת הילדים. רציתי גם להגן על הבכורה שלי כי היא פחדה שעם צאת הספר כולם ידעו, אז החלפתי את הגיבורה לגיבור בשונה ממנה. בסופו של דבר, הלכתי עם האמת שלי כמו שהיא ותמללתי אותה בשפה עדינה, פשוטה, מחורזת וברורה. האיורים עזרו להבנת התמונה השלמה ותיארו בצורה יפה את מנעד הרגשות בסיפור. נתתי תקווה בסוף - סוף שמח והשתדלתי לא להכביד על הקוראים הקטנטנים.
מה המסר שלך לקוראים?
המסר שלי לקוראים, בין אם ההורים או הילדים, שאחרי החושך מגיע האור. לפעמים קורים לנו דברים לא כמו שתיכננו או חלמנו. ציפינו למשהו אחר ומשהו השתבש בדרך וזה לא בשליטה שלנו – ניתן להתמודד עם הכל אם רק נבחר. זה לא פשוט. זו דרך ועבודה יומיומית, אבל זה גם אפשרי בהחלט. יש חיים לפני וחיים אחרי – רק צריך לבחור להסתכל על נקודות האור. אני מקווה ומייחלת שמשפחות לא יחוו אובדן שכזה ולמשפחות שכן חיות עם האובדן כמונו מקווה שהספר יעזור ולו במעט להתמודד.
האם את עובדת על משהו חדש בימים אלו?
אני עובדת בימים אלו על ספר מתח עלילתי למבוגרים, בו אני מביאה הרבה מסרים מעולם האימון וההתפתחות האישית. אני עובדת על הרצאה בעקבות הספר על סיפור חיי ומקווה להגיע לעוד משפחות ולתת מהניסיון שלי כדי שעוד משפחה תחזור לחייך.
אימא חזרה לבד הוא ספר ילדים מרתק שמעביר מסרים ברורים וחשובים. הספר, לדעתי, מתאים לכל אדם באשר הוא, ולאו דווקא לילדים. מומלץ בכל בית.
מראיינת: אלינור לוגסי
״אימא חזרה לבד״ – עידית אלה ערגס
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK