אחרי שרוב הקלפיות נספרו והיה ברור שראשון לציון תלך ביום שלישי הקרוב לסיבוב שני, הלך דב צור לישון. "הלינה באותו לילה לא היתה הצלחה מסחררת. ישנתי רק שלוש שעות", אומר השבוע צור ומודה: "הייתי מאוד מאוכזב, חשבתי שאנצח בסיבוב הראשון. מערכת הבחירות התחילה בהתלבטות גדולה של אנשים וראיתי את זה בסקרים שאני ואחרים עשו, אנשים לא ידעו מה להחליט. ככל שהזמן עבר ומועד הבחירות התקדם היתה הרגשה שהמתלבטים יעברו אלינו".
6 צפייה בגלריה
צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
החיבוק וההתהפכות
עד למעצרו של צור בחודש דצמבר האחרון, היה ברור במערכת הפוליטית העירונית שהוא ייבחר בקלות לקדנציה נוספת. אבל הימים ההם בתא המעצר, הכותרות שליוו את הפרשה ההיא וההרחקה מבניין העירייה לתקופה ממושכת טרפו את הקלפים.
בימים שבאו אחר כך עוד ועוד חברי מועצה, בהם מקורביו, הציגו את מועמדותם. לחלקם הוא מתקשה לסלוח. "כשחזרתי מהמעצר רז קינסטליך היה מהראשונים שרץ את כל הדרך ברגל כדי לחבק אותי, האדם עם העננה. אגב, יש לנו גם הסכם קואליציוני עם רז שנחתם בבית שלי ויש גם סרטון שבו הוא אומר שהוא תומך בי אז מה הוא התהפך? מדובר בחודש יולי, שבועיים לפני שהודיע על ההתמודדות שלו".
בראיון כאן לפני כחודש עם הסגנים שלך הם אמרו שבקדנציה האחרונה לא התייחסת אליהם. אולי באמת קשה לעבוד איתך?
"ממש לא. צריך להפריד בין רז לבין מוטי. ביני לבין רז נוצר חיבור פוליטי בלבד בעוד שביני לבין עג'מי יש רמת חברות אחרת שהפוליטיקה התערבבה בה. אנחנו כבר לא חברים וגם אם אחבור אליו פוליטית בעתיד זה כבר לא יהיה אותו דבר. היינו חברים טובים. שלושה שבועות לפני שהוא הכריז על התמודדות בילינו אני וזוגתי, מוטי ואשתו בחופשה משותפת בסלוניקי. מוטי גם אמר עליי שאני ראש העירייה הכי טוב בארץ אחרי שהוא החליט להתמודד. אבל שניהם זה סוג של אכזבה. הם הריחו דם במים ללא ספק, זיהו חולשה ורצו אל הדם".
6 צפייה בגלריה
צור על עג'מי: "רמת חברות אחרת שהפוליטיקה התערבבה בה" | צילום: אבי מועלם
צור על עג'מי: "רמת חברות אחרת שהפוליטיקה התערבבה בה" | צילום: אבי מועלם
צור על עג'מי: "רמת חברות אחרת שהפוליטיקה התערבבה בה" | צילום: אבי מועלם
"רז מעריץ שלי"
הראיון עם צור שהתקיים בתחילת השבוע היה אמור להיות בכלל עימות בינו לבין קינסטליך. שעות אחדות לפני קיום העימות הודיע האחרון שהוא לא מתכוון להגיע, לטענתו בגלל אמירות תוקפניות שהמטה של צור מפיץ נגדו.
"רז לא מסוגל להישיר מבט מולי", מגיב על כך צור. "עובדה שיש לו קושי לבוא להתמודד מולי אפילו בראיון פה בעיתון. הוא בחר לא להגיע כי הוא פשוט לא בליגה שלי. רז הוא בכלל מעריץ שלי. הוא ראה ראש עירייה שעשה מהפכה בראשון לציון והסתכל עליי מלמטה למעלה וחשב לעצמו שיום אחד אני אוכל להכשיר אותו להיות ראש עירייה. אני גם הרגשתי את ההערכה היומיומית שלו כלפיי ולכן הייתה לי הפתעה".
בערב הבחירות רז קרא לך לפרוש ולא להתמודד מולו.
"זה אנטי דמוקרטי. שיחקת בכללי המשחק האלה ובך לא תמכו 88 אחוזים מהתושבים אז איך אתה פונה אליי? אבל זה סולם הערכים שלו לכן זה לא מפתיע אותי".
הערכת שהוא יהיה בסוף מולך?
"לא. ממש לא. חלק מחוסר הוודאות של הקמפיין הוא שלא היה לנו מושג מי יעלה מולנו. ידענו שזה כנראה יהיו ליאל, רז או דורון, אבל האופי של הקמפיין הוא שיש המון שמועות בכל פעם לגבי הצלחה של מתמודד אחר וגם עברתי מדלת לדלת וראיתי איך מקבלים אותי התושבים".
6 צפייה בגלריה
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
ביקור מראש העיר
נראה שהקמפיינים הפעם התנהלו בעיקר ברשתות החברתיות ובאתרי הדיגיטל השונים, אבל צור מעיד על עצמו שהקפיד לרדת לשטח, לקיים חוגי בית ולהגיע בהפתעה לבתי התושבים.
"היו הרבה תגובות חמות אבל היו גם מקרים שלא. נכנסתי לבית אחד. האם והבת קיבלו אותנו במאור פנים אבל האבא ישב על הספה ואפילו לא הסתובב לכיוון שלי. צעקתי לו 'שלום גם לך' כי חשבתי שאולי הוא לא שומע. והאם והבת אמרו לי 'הוא לא שלך, לא יענה לך. הוא תלה שלט של ליאל'. עניתי שאני כאן בכל זאת ושכדאי לדבר איתי. בסוף הוא קם וזרק לעברי 'מה עם היקב'? עניתי לו 'אתה יודע שהיקב אף פעם לא היה של העירייה? תבדוק עכשיו מול ליאל ואם היא עונה אחרת מבחינתי אני מפסיק את הקמפיין שלי'.
"היו ערימות של דיסאינפורמציה שאנשים קיבלו במהלך הזמן שלפני הבחירות", הוא מוסיף. "הציבור לא יודע על הרבה דברים שעשיתי. אנחנו עם טונות של אינפורמציה ומוציאים החוצה מידע ורוב הציבור עדיין לא מכיר את העובדות. גם כלי התקשורת המקומיים הצטמצמו ותחומי העניין שלהם השתנו ומצד שני התושבים מוצפים במידע שגוי, בוודאי שעל המעצר. בחוגי בית אני מבקש מהתושבים לשאול אותי על הפרשייה הפלילית".
והם שואלים?
"לרוב הם מתביישים לשאול".
טלפון לדוד ביטן
אנחנו לא התביישנו ושאלנו על רגע המעצר והימים שבאו לאחר מכן. לגבי יום חמישי לפני המעצר, "לא היה לי שום מושג. המצחיק הוא שביום חמישי קודם לכן דוד ביטן השתלח מאוד במשטרה ואני הרמתי אליו טלפון ואמרתי לו 'תגיד לי השתגעת? ברור לך שהם יבואו אליך לבית ביום ראשון'".
והמשטרה הגיעה גם אליך בראשון בבוקר.
"הנחתי שיבואו גם אליי כדי לתת עדות בפרשייה שקשורה אליו. בכלל לא חשבתי שזה קשור אליי. בראשון בערך ב־4:00 בבוקר דופקים אצלי בדלת והחיים שלי מתהפכים. זה היה רעם ביום בהיר".
צור מספר בהומור ששמע פעם מראש עירייה סמוכה שהוא נוהג לישון כשלידו שקית מוכנה עם בגדים וכלי רחצה למקרה שייעצר. "לי לא היתה שום שקית כזו. אני נעלב מזה שאני צריך לפגוש תושב של ראשון לציון בחוף הים ולשכנע אותו שאני חף מפשע, ממש נעלב. הרי זה השם שלי ועכשיו אני צריך להסביר כמה אני ישר. מפתיע אותי שזה נמשך כי יש לי סוג של מידע שזה עתיד להסתיים כבר".
6 צפייה בגלריה
ביום החזרה לתפקיד | צילום: באדיבות העירייה
ביום החזרה לתפקיד | צילום: באדיבות העירייה
ביום החזרה לתפקיד | צילום: באדיבות העירייה
ואיך זה מרגיש לך כראש עיר גדולה לבלות זמן רב כל כך בתא מעצר?
"במעצר, במטרה להגן עליי, שמו אותי בבידוד וזה היה נורא ואיום. יום אחד היה איתי עוד מישהו וחשבתי שזה מדובב אז לא דיברתי איתו יותר מדי. רוב היום הייתי בין ארבע קירות בלי כלום, אפילו לא כלי אוכל והאכילה היא ביד, אם בכלל יש חשק לאכול. קראתי המון ספרים, את כל מה שעניין אותי בספריית הכלא סיימתי תוך זמן קצר. מחשבות בלי סוף, אבל המחשבה הקשה ביותר היא מה עובר על האנשים הקרובים אליי. אי־אפשר לא להיות רגשי בעניין החקירה, אבל אני מנסה לעשות הפרדה ולומר שעכשיו אני מבין, ממה שהם ראו, למה היה צריך לחקור".
ואת התושבים שמתלבטים אתה מבין?
"אני מבין לגמרי למה התושבים תוהים לגביי. יש חקירות וחשדות וזה מאוד טבעי, אבל אני יודע שאני חף מפשע. נקודה. האם היה שלב שבו שקלתי אם להסיר את המועמדות שלי בשל זה? ממש לא, אפילו לא לשנייה. אני יודע הרבה יותר מכולם בפני מה אני עומד. אני יודע מה ראו בתקשורת ומה עומד בפניי ואין קשר בין הדברים ולכן אני יודע ברמת ודאות גבוהה שאצא מזה נקי, בלי חוכמות בכלל. נשאלת שאלה מאוד פשוטה, למה לא עשו את זה עד היום? אבל אני אסתום את הפה לגבי התשובה".
צור טוען שבסקרים שערך שלושה חודשים לפני המעצר שביעות הרצון של התושבים היתה גבוהה ואחוז גדול מאוד הביע בו תמיכה.
6 צפייה בגלריה
"שמו אותי בבידוד וזה היה נורא ואיום". צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
"שמו אותי בבידוד וזה היה נורא ואיום". צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
"שמו אותי בבידוד וזה היה נורא ואיום". צור, השבוע | צילום: אבי מועלם
"כל ההיבטים שבדקתי הראו שאין סיבה לדאגה ולכן אני מייחס הרבה מהירידה בתמיכה למעצר. אבל בטח שאני עושה טעויות וגם צריך לזכור שהיום כל אחד רואה את הדברים ברמה האישית שלו. יש התכנסות של החברה שלנו מהעיר לשכונה ואל הבית. אם לדוגמה החלטתי להקים גן ברחוב מסוים כי אלה הצרכים של העיר, על דבר כזה אנשים יחליטו לא להצביע עבורי.
"אחד ההישגים הגדולים שלי הוא ש־64 אנשים קיבלו דירה במיליון שקל במקום ב־1.8 מיליון במסגרת דיור בר השגה. לכאורה, הם היו צריכים להודות לי מפה ועד פתח תקוה, אבל כשהם רצו להיפגש איתי לחוג בית וביקשתי לשמוע אותם יש המון תלונות".
לחיאני הצליח בבת ים למרות העננה הפלילית. גם מרים פיירברג ניצחה בנתניה למרות אותה הבעיה.
"פיירברג כבר ארבע שנים בתוך כל זה ויש משמעות לזמן. אני חלק מפרשה שהיא הרבה יותר גדולה מהעניין הפרטי כי יש את דוד ביטן וזה נדבק. ככל שהזמן עובר אנשים עוברים לצד שלי. בשבועיים האלה מהסיבוב הראשון לסיבוב השני יותר ויותר אנשים יעברו לכיוון שלי ואם היה עוד חודש עוד בוחרים היו מצטרפים אליי".
אם יהיה כתב אישום, תתפטר?
"אתפטר מיד. חד־משמעית. אם אחרי שהפרקליטות תשמע אותי ומוסדות החוק במדינת ישראל יחליטו שדבק רבב במעשיי אז אני לא אהיה בתפקיד יותר".
"אי־אפשר להישאר צמחונים"
צור אמנם יודע שהכל פתוח, אבל כבר מסמן את היעדים העיקריים מבחינתו בקדנציה הקרובה, אם ייבחר: המשך השיפור בחינוך, פיתוח מתחמי התעסוקה והשקעה בתחבורה הציבורית. "המצע שלי כתוב כבר עשר שנים. שברתי את הראש איך העיר תהיה איכותית כמו שהיתה כשהייתי ילד, לכן הרשימה הראשונה שלי נקראה 'ראשון של איכות'. ניסיתי לחשוב איך אני מייצר חזרה את האיכות הזו. צללתי לעולם של החינוך ולמדתי המון בתחום הזה. עשינו מעברים לשש שנתי, עשינו מעבר לאזורי רישום דינמיים ועוד שינויים רבים. כל אלו הביאו לשינוי ושיפור דרמטי בחינוך ובזאת נמשיך".
אם רז ייבחר לראשות העיר, אתה רואה את עצמך הסגן שלו?
"אני בכלל לא בסרט הזה ואין לי ספק שזה לא על הפרק אבל גם אם כן, לא אצטרף אליו אלא אהיה באופוזיציה. סל הכישורים שלי שונה מסל הכישורים של המתמודד מולי, בניסיון ניהולי, השכלה ועוד. אני לא דואג לעצמי ולא אשאר רעב ללחם".
נשמע שאתה לא מעריך אותו.
"הוא יודע לעשות מצוין יחסי ציבור, עובדה שהוא הפך לאיש עשיר מיח"צנות מסיבות אז מי אני שאחלוק על השכל שלו. יש לו מסע בחירות מוצלח אבל זה בגלל שמאוד קל לו למכור קרח לאסקימוסים. הוא אומר להורים שקשה להם הנטל הכלכלי ושיביא עוד סייעות וגננות, כאשר כל אדם שמבין משהו יודע שבניית כיתות והקצאת גננות ומורים זה רק בידי משרד החינוך. אם חס וחלילה אפסיד, האיש הזה ינהל את העיר וזה הכי רדוד שיש.
6 צפייה בגלריה
"אני יודע ברמת ודאות גבוהה שאצא מזה נקי". צור | צילום: אבי מועלם
"אני יודע ברמת ודאות גבוהה שאצא מזה נקי". צור | צילום: אבי מועלם
"אני יודע ברמת ודאות גבוהה שאצא מזה נקי". צור | צילום: אבי מועלם
"רז למשל אומר שהוא יעביר את הרכבת הקלה לאזורי התעשייה וזה חוסר הבנה בסיסי של העיר", ממשיך צור לבקר, "הרי אלה שטויות כי הרכבת צריכה לעבור בריכוז של מגורי אנשים. באמת מדאיגה אותי חוסר ההבנה של רז. מדאיג אותי שאדם כזה יוכל להיות ראש עירייה. כשאני התמודדתי מול ניצן וניצחתי הוא אמר לי שזה כנראה מה שהיה אמור לקרות, אבל הוא לא דאג לגבי מה שיקרה עם העיר כי הוא הכיר אותי ואת העשייה שלי. אולי הוא לא חיבב אותי אבל ידע שיש כאן מישהו לסמוך עליו. את זה אני לא יכול לומר על רז".
הקמפיין הזה אולי המכוער ביותר שהיה, למשל הפצת סרטון שבו דודה של רז מדברת נגדו. אתה מצטער על דברים שעשיתם?
"עצוב שלשם הגענו, אבל אחרי שצפיתי בזה אי־אפשר להתעלם מזה שדודות של אחרים לא דיברו עליהם כך. למה דודה שלי לא אמרה עליי דברים כאלה? צריך לספק הסברים על זה אבל כן, אני מצטער בשבילו ובשביל המשפחה שלו שהם הגיעו למצב הזה. היה קמפיין שירד למטה אבל אי־אפשר להישאר צמחונים.
אם תמונת הקמפיין של אחרים היא המעצר שלי ואני בתא המעצר, שזה שיא העליבות, אז איך נגיב לזה? נמחא כפיים? אם מישהו יאמר שנכשלתי בתפקידי אני אוכל להתמודד עם הטיעון, אבל כשסמל הקמפיין מנגד הוא השחיתות אז מה מצופה ממני לעשות? לקחו לי את היושר וריסקו אותו בכל מקום אפשרי אז מה אני אגיד? מלאך אני לא".