7 צפייה בגלריה
אפשר שאלה? | צילום: pixabay
אפשר שאלה? | צילום: pixabay
אפשר שאלה? | צילום: pixabay
דב צור - ראש העירייה המכהן, יו"ר סיעת 'רק ראשון'
מהי עמדתך לגבי פתיחת עסקים בראשון לציון ביום שבת?
מועצת העיר בהנהגתי קיבלה שורה של חוקי עזר המסדירים פעילות בשבת ומעגנים את מה שכבר פועל בעיר. ההסדרים הנהוגים כיום מאפשרים לנו לנהל את הסטטוס קוו ברגישות, תוך מתן מענה לכל האוכלוסיות בעיר בלי לפגוע ברגשות של אוכלוסיות אחרות – ובכלל זה השבת. לצערי, משרד הפנים בחר מסיבות לא ענייניות ולא חוקיות שלא לאשר לנו את חוקי העזר. היינו הראשונים להגיש עתירה לבג״ץ כנגד משרד הפנים בעניין זה.
מחירי הדיור בעלייה מתמדת, זוגות צעירים אינם יכולים להתמודד עימם ולכן עוזבים את העיר. איך תתמודדו עם בעיית מחירי הדיור ובריחת הצעירים?
מדובר בסוגיה לאומית. אני תומך תמיכה מלאה בתוכנית שר האוצר להפחתת עלות הקרקע בשיטת מחיר למשתכן. אלפי דירות נבנות בראשון בשיטה זו. היינו הראשונים להפעיל פרויקט דיור בר השגה המאפשר תוספת דירות לקבלנים המיועדות למכירה לתושבי העיר בהגרלה תוך הנחה של 25% ממחיר השוק. אני מקפיד שתמהיל הדירות בעיר יהיה מגוון ויתאים גם לזוגות צעירים בראשית חייהם.
7 צפייה בגלריה
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
האם אתה תומך בתחבורה ציבורית בשבת?
לצערי, משרד התחבורה מונע תחבורה ציבורית בשבת ובכך פוגע בציבור ענק שאין לו רכב פרטי. ישנה חשיבות גדולה למתן אפשרויות לתחבורה ציבורית מוגבלת בשבת, למשל לחוף הים ולמוקדי בילוי ונופש. ראשון לציון תהיה ראשונה להפעיל תחבורה כזו ברגע שהדבר יהיה חוקי. עם זאת ההסדרים האלה צריכים להיעשות במידה ראויה, תוך התחשבות מירבית בציבור שומרי השבת ובעורקי תחבורה מרכזיים.
רבים טוענים כי עיר גדולה כמו ראשון לציון צריכה להוביל בתחום החינוך ושבתי הספר שלה יתברגו בעשירייה הראשונה במדד בתי הספר. איך תפעלו לקידום החינוך?
בעשר השנים שבהן אני מכהן כראש עירייה, ראשון לציון עברה מהפכה בחינוך ובתי הספר שלה נמצאים במקומות הראשונים מבין הערים הגדולות בזכאות לבגרות. שבעה בתי ספר תיכוניים דורגו כתיכונים מצטיינים. בשנה החולפת ראשון רשמה עלייה של 7% בזכאות לבגרות ואנחנו עומדים על 83%, עלייה של 5.7% בזכאות לבגרות מצטיינת, עלייה דרמטית של 17% בזכאות לבגרות 5 יחידות לימוד אנגלית ועלייה חסרת תקדים של 47% בזכאות לחמש יחידות במתמטיקה.
איך תפתור את משבר הרכבת והקפאתו של הקו הישיר בין ראשון לציון ותל אביב?
אנו נאבקים בבג״ץ נגד ההחלטה ולשמחתי בדיון האחרון נקבע כי יש בסיס לטענות העירייה. בינתיים מופעל שאטל בין רכבת ראשונים לתחנת באר יעקב. ממנה הנסיעה הינה ישירה לתל אביב. בנוסף, במהלך 2019 תחל בנייתה של מסילת רכבת בין ראשונים למשה דיין על 431 מה שיאפשר החל מ־2021 נסיעה מהירה וישירה ממזרח העיר לתוך תל אביב. בשנים הקרובות יגיעו לעיר שלושה קווים של הרכבת הקלה ויחד עם הרכבת הכבדה ומערכת האוטובוסים החדשה ישלימו מהפכה תחבורתית שלמה בעיר.
מוטי עג'מי, יו"ר סיעת 'ראשון אחת'
פתיחת עסקים בשבת: להיות עם חופשי בארצנו', המילים מההמנון הלאומי, שכתב נפתלי הרץ אימבר בראשון לציון, הן אלו שעומדות לנגד עיניי בכל הקשור לפתיחת העסקים בשבת. כשכיהנתי כראש העירייה בפועל, הובלתי את ההחלטה המאפשרת את פתיחת המרכולים בשבת וראשון לציון היתה העיר הראשונה בישראל שהעבירה את תיקון חוק העזר.
ההחלטה שהובלתי לא עסקה בשינוי הסטטוס קוו בעיר, אלא להיפך - שימור המצב הקיים בו המרכולים פועלים בשבת באזורים מרוחקי מגורים כמו אזורי התעשייה בעיר ובצירים המרכזיים - חנויות הנוחות. ראשון לציון היא עיר עצמאית וההחלטה שהתקבלה לא עוררה תרעומת או מחלוקות בעיר בין הציבור הדתי והחילוני. ראשון לציון חייבת להמשיך להתנהל בבחינת חייה ותן לחיות.
מחירי הדיור: הדבר הכי בוער הוא קידום בנייה של פרויקטים מוזלים לבני ראשון לציון על ידי הקצאת קרקע בבעלות העירייה בהנחה לטובת פרויקטים לדיור ציבורי מוזל לטובת צעירים שיקבלו דירות במחיר מוזל משמעותית ממחיר השוק. בנוסף, מתן הטבות לקבלנים בתנאי שיקדמו בניית דירות של שלוש חדרים לצעירים גם למכירה וגם להשכרה. קידום פרויקטים של תמ״א 38 ופינוי־בינוי במתחמים ללא צפיפות או תוך שימוש בניוד זכויות.
7 צפייה בגלריה
מוטי עג'מי | צילום: יח"צ
מוטי עג'מי | צילום: יח"צ
מוטי עג'מי | צילום: יח"צ
תחבורה ציבורית בשבת: הנושא אינו נמצא בסמכות הרשות המקומית, אלא בידי משרד התחבורה. לכן ראשון לציון בראשותי תכבד את הוראות החוק ותקנות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, בהתאם למדיניות משרד התחבורה.
חינוך: השלב הראשון הוא הגדלת תקציב החינוך העירוני ב־50%. השלב השני הוא בטיפול כולל ומיצוי היכולות של הילדים והנוער בכל שכבות הגיל. נפעל לייצר סביבה מעודדת למידה, אהבת הלמידה, חדוות הגילוי והיצירה, הגשמה אישית וסולידריות חברתית.
העירייה תקים מרכזי מצוינות לזיהוי יכולות ומתן הזדמנויות למימושן החל מהגיל הרך ועד לכיתה י"ב. מרכזי המצוינות יעבדו בשלושה מעגלים: חשיפה, העמקה וחקר. המרכז יפעל לייצר שיתופי פעולה עם האקדמיה, התעשייה, המגזר השלישי, משרד החינוך והגופים העירוניים. נפעל לחזק את שיתוף הפעולה בין החינוך הפורמלי לבלתי פורמלי.
משבר הרכבת: ההחלטה החד־צדדית של הרכבת להפסיק את הפעלת הקו הישיר בין תחנת ראשונים לתל אביב גורמת לסבל רב ובלתי מוצדק לתושבי עירנו. פניתי לרכבת ישראל ומשרד התחבורה להעמיד שאטלים בחינם, בין תחנת 'ראשונים' לתחנת 'משה דיין'. אם הנושא לא ייפתר העירייה בראשותי תעשה זאת. ההסדר התחבורתי חייב לתת מענה לדרישה ההולכת וגוברת של תושבי העיר להשתמש בקו הרכבת המערבי שבסביבתו אין מספיק מקומות חניה חינם, וכתוצאה מכך רבים נאלצים לחנות באופן בלתי חוקי המפריע לתנועה באיזור.
אסף דעבול - יו"ר סיעת פז
פתיחת עסקים בשבת: אני בעד שמירה על הסטטוס קוו בעיר. ראשון לציון היא עיר מעורבת של חילונים ודתיים החיים יחד בשכנות טובה המכבדת אחד את השני ובכוונתי לשמור על מרקם החיים הזה בעיר.
מחירי הדיור: כאב לשלושה ילדים, המתמודדים עם האתגרים של הזוגות הצעירים אני מודע היטב לבעיית הדיור. בני הצעיר מתגורר עם אשתו ובנו אצלנו בבית. העירייה בראשותי תיזום בניית דירות במחיר מסובסד לקנייה ולהשכרה לטווח ארוך לתושבי העיר.
7 צפייה בגלריה
אסף דעבול | צילום: קובי קואנקס
אסף דעבול | צילום: קובי קואנקס
אסף דעבול | צילום: קובי קואנקס
חינוך: כיו״ר ועד ההורים של מספר בתי ספר, כיו״ר שבט צופי 'יעד' וחבר הנהלת המתנ״ס ברמת אליהו אני חושב שהחינוך הוא אחד היסודות החשובים לחברה. אני מתחייב כי במהלך השנה הראשונה אעלה באופן משמעותי את השקעת העירייה פר תלמיד. בנוסף, אגדיל משמעותית את תקציב החינוך למען התלמידים בעיר.
תחבורה ציבורית בשבת: אני בעד שמירה על הסטטוס קוו.
משבר הרכבת: לפני כעשור תושבי ראשון לציון סבלו מאוד מקו התעופה שחצה את העיר וגרם למטרד עבורם. לקחתי על עצמי אז את הטיפול בנושא ולשמחתי הקו שונה. כיום, מדיניות העירייה אפשרה פגיעה בתושבי העיר, הן מבחינת חזרת קו התעופה מעל העיר והן מביטול קו רכבת הראשונים לתל אביב. כראש העירייה אפעל בצורה בלתי מתפשרת כנגד שני המטרדים הללו. אפעל יום וליל מול משרדי הממשלה, ארתום את כל הגורמים ואטפל באופן אישי כדי שתושבי ראשון לציון יחזרו ליהנות מאיכות חיים.
דורון אוזן - סיעת הצעירים והסביבה
פתיחת עסקים בשבת: העיר עובדת נפלא בנושא זה כבר שנים. בכוונתי להמשיך את הסטטוס קוו הקיים. מה שעבד מצוין כבר שנים ימשיך לפעול. במקום בו יש דרישה לפתיחת עסקים והיא אינה מפריעה לתושבים ועסקים אחרים אנחנו נפעל בהתאם.
דיור: בתור מחזיק תיק הצעירים והנוער בעשור האחרון, אני מכיר את הבעיה הזאת היטב. הקמתי בשנת 2010 את הוועדה לדיור בר השגה ויזמתי את המתווה לדיור בר השגה, אשר נחשב לפורץ דרך ברמה הארצית. מתווה שגרם, גורם, ויגרום למהפכה של ממש בשוק הנדל"ן בעיר. הבאתי את פרויקט מחיר למשתכן ויזמתי החלטה הקובעת כי בכל פרויקט בנייה בעיר, 25% יהיו דירות קטנות.
לצערי, החלטה שהייתה יכולה לעשות שינוי משמעותי בראשון והיא הקמת שכונה בת 440 יחידות דיור במחיר הנמוך ממיליון שקל, לא יצאה לפועל. אבל אל דאגה, אני מתכוון להיאבק על כך, ומבטיח ששכונה חדשה תוקם באותו המקום, במתכונת של דירות מוזלות להשכרה.
7 צפייה בגלריה
דורון אוזן | צילום: יח"צ
דורון אוזן | צילום: יח"צ
דורון אוזן | צילום: יח"צ
תחבורה ציבורית בשבת: גם בנושא זה נמשיך את הסטטוס קוו. נקיים תחבורה ציבורית בשבת רק במקום שיש דרישה אמיתית וצורך ולא במרכז העיר.
חינוך: בכוונתי לקחת אחריות על הדור הצעיר מהלידה ועד האוניברסיטה. מנהיגות חדשה בחינוך מתחילה בהחלטה עקרונית, לשים את החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בראש סדר העדיפויות. להקל על המשפחות הצעירות בסיוע של 50% בתשלום הצהרונים בנוסף לתוכנית 'ניצנים' הארצית, ולאפשר השתתפות עירונית של 50% בחוג אחד לכל תלמיד בראשון.
בכוונתי לפעול לטובת יצירת רצף חינוכי פדגוגי ולהקטנת מספר התלמידים בכיתות. להרחיב את מרכזי הלימוד החינמיים, להקים קו שאטלים רחב שייקח ויחזיר את ילדינו בבטחה לבתי ספר וליצור פתרונות חינוך אלטרנטיביים כי אצלנו לא משאירים אף ילד מאחור. בנוסף, בכוונתי להמשיך את פעילות אגף הנוער והצעירים וכראש עירייה בכוונתי להמשיך להחזיק בתיק זה.
משבר הרכבת: שינוי תדירות קו הרכבת הישיר מתחנת 'ראשונים' לתל אביב הינה פגיעה ישירה באיכות החיים של תושבי ראשון לציון. בזמן שהעירייה מובילה מאבק חשוב להחזרת פעילותה המלאה של הרכבת מול משרד התחבורה, עליה לייצר במקביל פתרונות למצב שנוצר. עד שיוסדר פתרון קבוע העירייה בראשותי תייצר פתרון זמני ותקים קו שאטלים חינמי מתחנת 'ראשונים' לתחנת 'משה דיין' – מערב העיר, לטובת התושבים והחיילים.
ליאל אבן זוהר - יו"ר סיעת דרך חדשה
פתיחת עסקים בשבת: כש'חוק המרכולים' של דרעי כבר היה באוויר, דרשתי כינוס מועצה כדי שנתקן את חוק העזר שלנו ונבטיח עסקים פתוחים בשבת 24/7 באזורי התעשייה ובשעות סבירות בסופ״ש - ביתר העיר. אני חילונית וליברלית ומאמינה שראשון לציון היא עיר פלורליסטית שמכבדת את כל מגוון תושביה וצריכה לתת מענה לרוב החילוני ולמיעוט הדתי.
7 צפייה בגלריה
ליאל אבן זוהר | צילום: אביבית איזקסון
ליאל אבן זוהר | צילום: אביבית איזקסון
ליאל אבן זוהר | צילום: אביבית איזקסון
דיור: דיור לצעירים הוא אחד האתגרים המרכזיים עימו תצטרך עיריית ראשון להתמודד בשנים הקרובות. הצעירים שגדלו כאן לא יכולים להרשות לעצמם להישאר בעיר, ומוצאים עצמם נדחקים החוצה. עיריית ראשון לציון בראשותי תבנה יחידות מגורים קטנות לצעירי העיר, והם יוכלו לגור בהן מספר שנים, כשהקרקע הציבורית במחיר אפס, ומחירי הדירות יבטאו את מחירי הבנייה.
תחבורה ציבורית בשבת: אמנם נושא זה אינו בידיה הבלעדיות של העירייה, אך אפעל למען קווי תחבורה ציבורית בשבת, כדי שתושבינו שאינם בעלי מכוניות - בעיקר צעירים ואוכלוסייה ללא רכב, יוכלו להתנייד לחוף הים ולבקר את בני משפחתם בשבתות. עם זאת, כמובן שנשמור גם על אורח חייהם של התושבים הדתיים של העיר, ועל כן קווי התחבורה בשבת יתוכננו כדי למזער פגיעה באוכלוסיות הדתיות בעיר.
חינוך: ראש העירייה אוהב להתהדר במערכת החינוך בעיר, אבל כשמסתכלים על המספרים, התמונה לא כל כך ורודה - ראשון רחוקה מהמקום שהיא יכולה וצריכה לתפוס בישראל. ההשקעה פר תלמיד בראשון מדורגת במקום ה־153 בארץ, הרבה מאחורי ערי פריפריה עניות בהרבה מראשון לציון - כמו עפולה, באר שבע וקריית שמונה.
כשאבחר לראשות העירייה ראשית כל אוריד משמעותית, בכ־50%, את תשלומי ההורים על חינוך משלים. נוזיל מחירים בחוגים, בצהרונים, בקייטנות ובשיעורי עזר ותגבור, וההורים יפסיקו להיות 'קופה רושמת' לצרכים אחרים. ברשימה למועצה של סיעתי, 'דרך חדשה', יש נשות חינוך מרשימות ובעלות ניסיון בעיר ובארץ, עם מחויבות מוכחת לחינוך ציבורי איכותי.
משבר הרכבת: ראשית, אני כנראה חברת המועצה היחידה שבאמת משתמשת על בסיס קבוע בתחבורה ציבורית לתל אביב. זה בעיניי מחדל גדול של הרכבת ומשרד התחבורה - לנתק אוכלוסייה של עשרות אלפי תושבים בראשון לציון מתחבורה ציבורית וזו פשוט איוולת גדולה. נפעל משפטית ופוליטית מול הממשלה והרכבת, וגם נדאג לכך שיוצעו פתרונות חלופיים עד להשבת הקו לפעולה מלאה.
רז קינסטליך - יו"ר סיעת הירוקים +הצעירים
פתיחת עסקים בשבת: אני בעד שמירת הסטטוס קוו הקיים בראשון לציון ומתנגד לכל מהלך שיפר אותו. ראשון לציון היא עיר חילונית במהותה וכך היא צריכה להישאר וזאת תוך שמירה על זכויותיהם של הקהלים הנוספים החיים בעיר.
7 צפייה בגלריה
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
רז קינסטליך | צילום אבי מועלם
דיור: אני סבור שעיר בסדר גדול של ראשון לציון חייבת לאתר פתרונות פנים עירוניים בדגש על זוגות צעירים תושבי העיר שעוזבים בעל כורחם בשל מחירי הדיור. בכוונתי כראש עירייה לעשות שימוש בקרקעות חומות ולהקים פרויקטים לדיור בר השגה לצעירי העיר וכן לעודד בניית דירות קטנות לזוגות צעירים. אינני מתכוון להמתין לתוכניות ממשלתיות אלא לפעול באמצעות המנגנונים העירוניים העומדים לרש
תחבורה ציבורית בשבת: כפי שאמרתי אני תומך בשימור הסטטוס קוו אך איני מתעלם מהעובדה שנדרש פתרון תחבורתי בשבתות וחגים לתושבים שאינם מחזיקים בכלי רכב, בני הגיל השלישי, הצעירים ובני הנוער.
חינוך: אחד הדברים המרכזיים עליהם אני מדבר בתוכנית העבודה שלי הוא העלאת סכום ההשקעה פר תלמיד והעלאתו לסכום ההשקעה הגבוה ביותר בישראל. אני לא מאמין בפלסטרים ובפתרונות טקטיים, אלא מתכוון לבצע שינוי אסטרטגי. מעבר לכך שהשקעה גדולה הרבה יותר בכל תלמיד תעצים את המצוינים, היא גם תקטין את הנטל ההורי ותצמצמם פערים בחברה.
מצע החינוך המפורט שלי כולל בין היתר הקמת מרכזי העצמה ומצוינות שיכללו את החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ויאגדו את כלל הפעילויות בתחום החינוך המשלים תחת קורת גג אחת ובניהול אחד. אני מתכוון לעודד פתיחת גנים ייחודיים כמו גן אמנות, גן מוזיקה וגן מדע שיעניקו ביטוי לשוני בין הילדים ויצרו להם רצף חינוכי מהגן ועד י"ב.
משבר הרכבת: ביטול הקו הישיר בין רכבת ראשונים לתל אביב הוא לא פחות ממחדל של עיריית ראשון לציון והעומד בראשה, שאפשרו מציאות כזו שבה למחצית מתושבי העיר אין פתרון יעיל לנסיעה לעבודה. בכוונתי לטפל בנושא באופן מיידי וללא דיחוי להפעלת מנופי לחץ על משרד התחבורה ורכבת ישראל לבטל את ההחלטה לאלתר ולהשתמש בכלל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו כולל פנייה לבג"ץ. בנוסף, אפעיל מערך שאטלים חינמי ואאיץ את הקמת מסילת הרכבת הכבדה שתחבר בין הרכבות.