פחות מ־20 יום לבחירות לראשות העיר בראשון לציון ונדמה שאי־ודאות כזו לא הייתה שנים רבות. ראש העירייה המכהן, דב צור, שעד לפני שנה היה המועמד המוביל לתפקיד, איבד מכוחו בשל החשדות בגינם נחקר במשטרה ועדיין ממתין להחלטה אם תוגש המלצה להגשת כתב אישום.
6 צפייה בגלריה
מימין: קינסטליך, אוזן ועג'מי. כולם נגד צור | צילום: אבי מועלם
מימין: קינסטליך, אוזן ועג'מי. כולם נגד צור | צילום: אבי מועלם
מימין: קינסטליך, אוזן ועג'מי. כולם נגד צור | צילום: אבי מועלם
עתידו הלא ברור של צור הביא לגל של מועמדים הרוצים לרשת את כס ראש העירייה, כשהפעם הם מאמינים ביכולתם לעשות את המהפך. מבין ששת המתמודדים לתפקיד, ישנם שלושה מסקרנים ביותר, אלו שהיו לצדו במהלך חמש השנים האחרונות ונשאו בתארים של סגני ראש העירייה והמשנה.
הראשון הוא מוטי עג'מי (ראשון אחת), עם 20 שנות ותק במועצה, מתוכן שנים רבות כסגן ראש העירייה וממלא מקומו. במהלך החודשים שבהם צור היה במעצר, החליף עג'מי את מקומו ושימש כראש העיר בפועל.
השני הוא רז קינסטליך (ירוקים+צעירים), שהחל את דרכו במועצת העיר כבר בגיל 23 ומאז כבר 15 שנים הוא שם. במהלך הקדנציה האחרונה שימש קינסטליך כסגן ראש העירייה ונחשב לאחד ממקורביו.
השלישי הוא דורון אוזן (הצעירים והסביבה) שהיה המשנה לראש העירייה והחזיק בתיק אגף הצעירים והנוער. אוזן נחשב פעמים רבות למי שנכנס עם צור לוויכוחים למרות חברותו בקואליציה, דבר שאף הביא בסופו של דבר לפיטוריו מהקואליציה.
הפגשנו את שלושתם לעימות כדי לספר מה הביא אותם להחלטה להתמודד על ראשות העיר, ואיזה יתרון יש לאחד מהם על פני שני האחרים. לשיפוטכם.
"כולם נחקרים"
"עשר שנים זה מספיק", פותח קינסטליך כשאנחנו שואלים מדוע צור אינו יכול להמשיך לקדנציה נוספת. "הגיע הזמן שהוא יוחלף. חמש השנים הראשונות שלו היו טובות, האחרונות היו פחות טובות. ברור שיש גם קשר לחקירות ולעננה מעליו, התדמית של ראשון נפגעה בגלל זה. פעם היית יכול ללכת ברחוב כראשוני גאה והיום אתה אפילו לא מתקרב לזה. כשאומרים שאתה מראשון הדבר שישר אומרים לך זה 'העיר מהחקירות'".
6 צפייה בגלריה
קינסטליך, אוזן ועג'מי. הגיע הזמן לשינוי | צילום: אבי מועלם
קינסטליך, אוזן ועג'מי. הגיע הזמן לשינוי | צילום: אבי מועלם
קינסטליך, אוזן ועג'מי. הגיע הזמן לשינוי | צילום: אבי מועלם
עג'מי: "הבן שלי הזמין סופ"ש בצפון בדיוק כשהחלו החקירות. בשיחה עם הנציג הוא אמר שהוא מראשון לציון והנציג ענה לו 'בטח אצלכם כל צמרת העירייה נחקרים עכשיו'. באותה העת הייתי ראש העירייה בפועל והבן שלי צחק ואמר שהוא מקווה שלא. ניהלתי מכרז של 150 אלף מ"ר כשדב היה עצור ואף אחד לא ניגש בכלל.
המשמעות היא שתקציב הפיתוח נפגע בכ־250 מיליון שקלים. כל עוד יש לעיר תדמית כזו פגועה הם לא יגשו למכרזים וההכנסות של העירייה ייפגעו. מה יקרה אם החקירות נגד צור ייסגרו? התדמית כבר נפגעה. לדעתי התיק לא ייסגר בקרוב. העננה שיש מעל צור פוגעת בעיר ולכן צריך להגיע מישהו אחר במקומו".
אוזן: "צריך לשים דברים על השולחן, מוטי ורז היו קרובים לראש העירייה ברמת האמון וברמת החברות והציבור צריך לדעת מזה. הם שהיו קרובים מאוד ורוצים להתמודד עכשיו לראשות העיר צריכים לשאול את עצמם למה זה לא קרה מיידית אחרי המעצר. היו המון דברים שרציתי ליזום וצור החליט שלא לאשר לי. בסופו של דבר בערב יום הזיכרון הוא החליט לפטר אותי כי לא יישרתי איתו קו. אני חושב שהתמודדות שלי באה מהמקום הכי נקי. כשפוטרתי לא ידעתי שאני אתמודד לראשות העירייה, נערכתי לזה כתוכנית ב' אבל לא ידעתי שזה מה שאעשה".
מה הדבר הראשון שתעשו אם תיבחרו?
קינסטליך: "אגדיל את תקציב החינוך ככה שנהיה העיר הראשונה בהשקעה בחינוך. כל תלמיד יקבל את המענה שמגיע לו ולא רק מי שיש לו כסף. כמו כן נפחית את כמות הילדים בגני הילדים, אני לא מאמין שגננת וסייעת יכולות לתת יחס ראוי בגנים של 35 ילדים. יש לעיר שלנו את היכולות הכספיות וזה מה שראוי לתושבים".
אוזן: "אני מתכוון לעשות כמה דברים במקביל: לתת 50 אחוז הנחה בצהרונים לכל תושבי העיר, הפחתה של מחיר הקייטנות, דבר שעולה כל שנה מחדש, גם מעונות היום צריכים לזכות להוזלה. כל נושא דיור בר השגה שיזמתי בעבר יחול על כל העיר. גם מחלקה לגימלאים תוקם ותהיה שייכת למחלקת הרווחה והיא תדאג לכל צורכיהם".
6 צפייה בגלריה
קינסטליך. אגדיל את תקציב החינוך | צילום: אבי מועלם
קינסטליך. אגדיל את תקציב החינוך | צילום: אבי מועלם
קינסטליך. אגדיל את תקציב החינוך | צילום: אבי מועלם
עג'מי: "צריך לשנות תפיסה. לראשון לציון כעיר כה גדולה יש פוטנציאל להגדיל את ההכנסות מעסקים מסכום של 550 מיליון לשני מיליארד. האגף לפיתוח עסקי מונה בן אדם וחצי ואין שום סיבה לא לקדם את התחום הזה כי הוא זה שיביא להכנסות גדולות. מהכסף הגדול שייכנס צריך להגדיל את תקציב החינוך והדבר המרכזי הוא לזהות פוטנציאל מגיל קטן מאוד ולתת להם חוג אחד מסובסד במחיר סמלי - אפשר ליצור ילדים עם עתיד.
תחום נוסף הוא רווחה וקהילה. לא יכול להיות שלא תהיה בריכה טיפולית שתיתן מענה לאנשים מבוגרים. אנחנו עיר עם 400 אלף תושבים ואין לנו מרכזים לגיל הרך. גם תחום הגימלאים צריך לעבור שינוי, לתת להם לממש את ההנחות שמגיעות להם על פי חוק. לתת להם אפשרות להגיע להיכל התרבות במחיר אפסי".
כולכם חברי מועצה ותיקים בתפקידים בכירים. מה מנע מבעדכם לעשות את כל הדברים הללו במועצה?
קינסטליך: "ראש העירייה הוא הקברניט של הספינה והוא חסם אותנו. מה שלא בתיק שלך אסור לך להתערב. מותר לך לומר 'אני אלך לאופוזיציה' וללכת להיות שם חמש שנים ורק לצעוק ולא לעשות שום דבר ממשי או להיות איש של עשייה. ראש העירייה מחליט לאן תשוט הספינה ולכן השלטון שלו הוא מאוד דיקטטורי. איפה יש כזה דבר שראש העיר יכול לפטר מישהו ביום אחד ולנשל אותו מכל הסמכויות שלו?
אני פניתי ליועץ המשפטי ואמרתי שלא ייתכן שבשנת בחירות לראש העירייה יש סמכות לפטר סגן שלו רק בגלל שהוא מתמודד לתפקיד מולו, מה אנחנו מדינת עולם שלישית? העניין של ראש עירייה 'ראיס' חייב להיעלם מראשון לציון. צור היה מאוד סוליסט בדרך שלו".
6 צפייה בגלריה
מוטי עג'מי | צילום: אבי מועלם
מוטי עג'מי | צילום: אבי מועלם
מוטי עג'מי | צילום: אבי מועלם
עג'מי: "אני לא חולק על הדברים של רז, נעשו גם המון דברים שביקשתי אבל לא בקצב ולא תמיד בסדרי העדיפויות. תקציב פיתוח או הקמת בריכה טיפולית אלו דברים שלא הצלחתי לקדם למרות שהם עברו לפני המון שנים. צור קבע בסופו של דבר את הקצב ואת סדרי העדיפויות ולכן היו דברים שלא הצלחתי עדיין לקדם, אני מניח שזה היה מגיע או שיגיע כשאני אבחר".
אוזן: "דווקא חולק על הדברים, הציבור כיום מעורב מאוד ויש פחות כוח לבעלי התפקידים הבכירים, פשוט צריך להגיע עם תוכניות מוכנות. אני יישמתי כמעט כל מה שרציתי ומה שהיה בתחום האחריות שלי. צריך פשוט להגיע עם תוכניות טובות ולגרום לראש העירייה לרצות לקדם ולאמץ אותן וככה עם השותפים לקואליציה".
"מרחם עליו"
עברנו לדבר על גל ההלם שעבר בעיר עם מעצרו של ראש העירייה. התמונות של צור על ספסל בית המשפט לא היו קלות למערכת הפוליטית וגם לתושבים.
קינסטליך: "זה אדם שיושב איתך זמן רב במועצה כנבחר ציבור, ברור שזה לא נעים כשמדובר באדם שאתה מכיר. גם היום, עם כל מערכת הבחירות הלא נעימה הזו בלשון המעטה ועם כל מה שעושים לי ומה שאנשיו רושמים עלי בפייסבוק, אני עדיין מאחל לו שייצא מזה. אחרי שהוא יצא מהמעצר התקשרתי לשאול אותו איך הוא מרגיש, זה אדם שישב איתי 15 שנים במועצה וזו סיטואציה לא נעימה. אבל מה שקורה עכשיו לפני הבחירות, אי־הוודאות הזו מאוד לא נוחה גם לתושבי העיר וגם לדב צור עצמו.
אנחנו מתקרבים לבחירות ואף אחד לא יודע מה יעלה בגורלו. אני ערב־ערב בחוגי בית והתושבים לא יודעים מה עם ראש העירייה שלהם. התושבים לא מאמינים שהוא ייצא נקי, אומרים שגם אם זה ייגמר, זה מחמת הספק. אני מרחם עליו".
עג'מי: "אני התעוררתי בבוקר כמו מתוך חלום בלהות. התקשרו בבוקר ואמרו שצור נעצר ואני צריך להגיע להחליף אותו. הייתי בשוק מכל הסיטואציה אבל הייתי חייב להתעשת כדי לנהל את העיר במקומו. אני מתפלל כל יום שהוא ייצא נקי מהסיפור כי היינו חברים ומקווה שזה יישאר ככה. כשזה קרה כינסתי את כל בעלי התפקידים וביקשתי מהם להתגבר על מה שקרה כדי להמשיך ולתת את השירותים הנחוצים לתושבי העיר, אבל היה צריך להרגיע המון עובדי עירייה כי המשטרה חקרה מתוך בניין העירייה".
6 צפייה בגלריה
אוזן. הולך עם האמת שלי | צילום: אבי מועלם
אוזן. הולך עם האמת שלי | צילום: אבי מועלם
אוזן. הולך עם האמת שלי | צילום: אבי מועלם
אוזן: "התחושות היו קשות מאוד ואני מאחל לו שיוכיח את חפותו. אבל התדמית של העיר נפגעה. עם זאת, אני חושב שהריבוי של המתמודדים רק מחזק אותו".
שאלה שרבים מעלים ברשתות החברתיות - אם צור ייבחר, תצטרפו אליו לקואליציה?
קינסטליך: "כל עוד יש עננה מעל ראשו אני לא אצטרף אליו. אמרתי את זה לפני חודשיים ושום דבר לא השתנה אצלי מאז".
עג'מי: "אותו הדבר בדיוק, כל עוד עננה מעל ראשו אני לא אצטרף".
אוזן: "אני לא פוסל שום דבר, זה האופי שלי ואני אומר את האמת. היו הבטחות בעבר וראינו מה הן שוות. כל דבר יישקל לגופו".
תושבים רבים מדברים על כך שהמתמודדים נגד צור צריכים להתאחד ולוותר על האגו כדי לנצח אותו בבחירות. אתם שוקלים איחוד?
קינסטליך: "אני מציע ברצינות לעשות סקר במכון סקרים רציני שכולם יסכימו עליו, ומי שיימצא כמוביל אני מוכן להצטרף אליו או לצרף אליי. מאחר ואני מוביל בסקרים האלו אין לי שום בעיה שנעשה סקר חדש שכולם יצטרפו אליו".
עג'מי: "לי ברור דבר אחד: אף אחד מבין המתמודדים לא יכול להכניס את שלוש האמירות הברורות שלי לסלוגן שלו - מנוסה, אחראי וישר. לכן צריך לבחור בראש העירייה הכי טוב. אני לא רואה את עצמי חובר לאף אחד. אני בין היחידים שלא נחקר למרות שהייתי בצמתים הכי מרכזיים וזו תעודת היושר הכי טובה שיכולתי לקבל".
אוזן: "אני מתכוון להתמודד עד הסוף ולא חובר לאף אחד, הולך עם האמת שלי".
6 צפייה בגלריה
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
דב צור | צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי
ממטה דב צור נמסר: "הסקרים ידועים לכל המתמודדים. הלחץ כנראה מעביר את חלקם על דעתם. כל המכרזים במתחם האלף מסתיימים בהצעות גבוהות בהרבה מכל שמאות שנעשתה. הבכי והנהי של מתמודדים שונים שהיו שותפים לעשייה הוא לא פחות מתעודת עניות למי שעסקנותם אמנותם.
"ניקיון הכפיים של דב צור הוא עובדה. מתמודדים שונים אולי חשבו, רצו והתפללו שידבק בדב רבב, אבל המציאות מוכיחה אחרת. הזהרנו מפני חריצת דין מוקדמת אבל היו כאלה שבחרו להתמודד בכל זאת. האמון והתמיכה מקיר אל קיר בדב צור וברשימת רק ראשון מדברים בעד עצמם. יום לאחר הבחירות נאחד שורות עם כל הגורמים שירצו להמשיך ולקחת חלק בביסוסה של ראשון לציון כמרכז החדש של ישראל".