חג המוזיקה הישראלית מתקיים זו השנה ה-22 ביוזמת משרד התרבות והספורט, בניהולו האמנותי של פרופ' עודד זהבי, בניהולו האדמיניסטרטיבי של איתן פאר ובהפקת בנדה הפקות, ויתקיים למשך חמישה ימים, בין ראש השנה ליום הכיפורים 7-2 באוקטובר, בחמש ערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע וזיכרון יעקב. חג המוזיקה הישראלית מעודד יצירה ישראלית של מוזיקה אמנותית – שהכניסה אליו היא ללא תשלום.
3 צפייה בגלריה
אנסמבל מודאליוס. צילום: נופר הורוביץ
אנסמבל מודאליוס. צילום: נופר הורוביץ
אנסמבל מודאליוס. צילום: נופר הורוביץ
בכל הקונצרטים משתתפים מגוון תזמורות, הרכבים, מלחינים, מנצחים ואנסמבלים ישראליים קלאסיים ועכשוויים מישראל, שחלקם מגיעים במיוחד מחו"ל על מנת לקחת בו חלק. הפסטיבל הוא פלטפורמה משמעותית ליצירות חדשות של מלחינים ישראליים בבכורה עולמית, והשנה הוזמנו במיוחד לחג שש יצירות חדשות של המלחינים; שרה שוהם, אלכס וסרמן, נעמה זיסר, נעמה זפרן, נעה הרן ויאיר קלרטג. ויצירות נוספות בבכורה של איילה אשרוב וזיו קוז'קרו. עוד תעלה בבכורה עולמית האופרה הקאמרית העתידנית "משלחת חיפוש 220" מאת איתן שטיינברג ואתי בן זקן בהשתתפות אנסמבל מודאליוס. מופע בינתחומי בו מנסים חברי המשלחת להבין מה השתבש בעולם 220 שנים קודם לכן שגרם לחורבן עצום ומעלה שאלות על מוסר, אנושיות ואחריות.
3 צפייה בגלריה
אנסמבל אקוט. צילום: שניר קציר
אנסמבל אקוט. צילום: שניר קציר
אנסמבל אקוט. צילום: שניר קציר
השנה הושם דגש מיוחד בתוכנית הפסטיבל לקשר בין חינוך ומוזיקה, במטרה להעביר את ערכי ורעיונות המוזיקה הישראלית לדור הצעיר, ולהבין מהי מוזיקה ישראלית,. פרויקט הדגל של הפסטיבל בהקשר זה הוא קונצרט אנסמבל מיתר ותזמורת תיכון תלמה ילין. קונצרט של אנסמבל סולני המנדולינה הישראליים של יקי ראובן, שהינה תזמורת חינוכית בה משתתפים תלמידים לצד נגנים מבוגרים. אופרת הפרינג' "בעיות מילוליות" של אורי עגנון – בביקורת נוקבת על מערכת החינוך. והשנה בפסטיבל ישתתפו מנצחים רבים שהינם אנשי חינוך וביניהם, גיא פדר, יובל צורן וברק טל.
חליל הרועים וחליל בדואי היו מקור השראה למלחיני המוסיקה הכלית הישראלית, מסע מרתק בפני עצמו לחיבורים בין עממיות ואמנותיות, עתיק וחדש ומזרח ומערב, וחלק לא מבוטל ביצירות יתמקדו השנה ביצירות לחליל, על סוגיו השונים; נעם בוכמן ביצירה 'מקמאת לחליל ולתזמורת מיתרים' מאת עדן פרטוש בליווי התזמורת הקאמרית נתניה הקיבוצית, רותי רון בקונצ'רטו של מרק לברי, מיכאל מלצר ינגן את הקונצ'רטו לחלילית ולתזמורת של רם דע-עוז, ואיתמר פוגל יבצע בחליל יפני עממי השאקוהאצ'י את "סוגיהרה" מאת המלחין מאיר מינדל, ביצירה שהקדיש לדיפלומט יפני שהציל יהודים בשואה ועוד.
3 צפייה בגלריה
שלישיית אלכסנדר. צילום: דנה רם
שלישיית אלכסנדר. צילום: דנה רם
שלישיית אלכסנדר. צילום: דנה רם
קונצרטים המשלבים מוזיקה מערבית וערבית קלאסית, להקת "אקוט" של גלעד ואקנין עם האחיות ג'משיד עם יצירה עכשווית בהשראת מוסיקה מצרית ואנדלוסית. מופע אינסטרומנטלי של אנסמבל אליאס וזוהר פרסקו, ומקהלת הפייטנים "נעימות נתיבות" בניהולו המוסיקלי של המנצח שמואל אלבז.
בנוסף ייערכו ערבי מחווה מוזיקליים לאמנים גדולים, קונצרט ורב שיח לזכרה של מירה זכאי עם סולני הקאמרטה הישראלית בניצוחו של יורם יונגרמן.; ערב מחווה לנעמי פולני עם הסינפונייטה באר שבע בביצוע משירי התרנגולים; רסיטל פסנתר של עופרה יצחקי שיוקדש לזכרה של הפסנתרנית זמירה לוצקי.
חג המוזיקה הישראלית, 2-7.10.19. תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע וזיכרון יעקב. תוכנית החג המלאה: http://www.imi.org.il/hag. הכניסה לאירועים היא ללא תשלום - מותנה בהרשמה מראש. לרישום לחצו כאן או בטלפון: 03-7511883. בימי הפסטיבל הכניסה על בסיס מקום פנוי.