כשסיפרתי לחבר שנהניתי בהופעת הסטנדאפ של יוסי גבני ואני ממליץ עליה בחום, התגובה שלו היתה "יוסי מי?". זה מדהים, כי בעוד בסצנת הסטנדאפ גבני הוא כוכב ותיק, מוכר ומוערך, בציבור הרחב השם שלו פחות מוכר, למרות שהרקורד שלו על הבמה וגם בטלוויזיה, הוא מרשים במיוחד. ב-2004, כשהוא משוחרר טרי, לאחר שירות קרבי בחיל הים, גבני ניסה את מזלו בתוכנית "האקדמיה לצחוק" ששודרה בערוץ 2 ונועדה לחשוף סטנדאפיסטים מתחילים. את צחי אירני שזכה במקום הראשון, ומאז פשוט נעלם מהתודעה, אתם לא זוכרים. אבל גבני שזכה במקום השני כחלק מהצמד "יוסי וטירן" (יחד עם טירן ביבי) המשיך בנחישות להופיע על במות קטנות וגדולות (אגב, באותה תחרות, הדר לוי זכתה במקום השלישי ואבי נוסבאום במקום השישי).
לאורך השנים גבני הופיע בין השאר בתוכנית הסאטירה "מחוץ לחוק" שמשודרת בערוץ הוט קומדי סנטרל, בלופ אינסופי, ובתחילת 2015 הקים גבני יחד עם גיורא זינגר ועומר בורשטיין את צוות "בערך", הרכב שמפיק ומעלה לרשת סרטונים מצחיקים. לפני מספר חודשים החל ב"הוט" שידור של תוכנית טלוויזיה קומית בשם ״קיסריה אקספרס״, שם מופיעים גבני, זינגר, ובורשטיין יחד עם אסף אטדגי.
1 צפייה בגלריה
יוסי גבני. צילום: פיני סילוק
יוסי גבני. צילום: פיני סילוק
יוסי גבני. צילום: פיני סילוק
ההומור של גבני מבוסס על ניתוח ותיאור מוקצן של זוגיות והורות. לכאורה, מדובר בנושא הכי שחוק בעולם, ועדיין גבני מצליח לחדש ולהצחיק כשהוא מתאר את ההבדלים בין גברים לנשים ("כשאתה רווק אתה צריך מיטה, כיסא וסמים. הכיסא זה הארון ובבוקר אתה מעביר את הבגדים מהכסא למיטה. כשהתחתנתי אשתי אמרה שהיא רוצה טואלט בחדר שינה. חשבתי שטואלט זה משהו בשירותים"). גבני נזהר מאוד שלא להשתמש יותר מדי בנושאים שחוקים כמו, עולים מחבר העמים או "פריחות", ועדיין כשהוא מזכיר אותם הוא מצליח להצחיק בלי לגלוש לקלישאות. על רוסים הוא אומר: "בנתיבי ישראל מעסיקים איזה בוריס כדי לקרוא שמות למחלפים. לדוגמה הוא נתן את השם 'מחלף גנות' כי יש שם הרבה 'גנות' (שיבוש של גינות) או 'מחלף נמיר', כי זה על שם נמיר - החיה הזו שרצה מהר (נמר)".
על פריחות הוא אומר: "הכי קל לזהות פריחה, כי כשהיא שומעת שיר מזרחי, היא מתחילה למחוא כפיים, גם אם היא לא רוצה". אחרי הוא מצהיר כי הוא יוכיח את הטענה שלו ומתחיל להשמיע שיר מזרחי. בקהל יש מספר נשים שמתחילות למחוא כפיים ואז גבני מחייך בממזריות ואומר: "אמרתי לכם, פריחות!".
אפילו הזיכרונות הישנים שלו מהצבא, עדיין מצחיקים ("הכי נורא זה להעיר לשמירה את אלה שישנים עמוק. אתה רואה חבר יושב על המיטה, בוהה, כאילו שהוא טלפון באמצע ההטענה"). כשהטקסט כתוב, זה אולי פחות מצחיק, אבל גבני הוא גם פרפורמר מקצועי, ולכן יחד עם חיקוי מתאים, זה באמת קורע מצחוק.
אגב, מעניין לראות תהליך התבגרות של סטנדאפיסט שהיה פעם רווק הולל ועכשיו הוא בעל ואבא. כשגבני מתאר נשים מטורפות הוא מקפיד לציין שלא מדובר באשתו אלא באחת האקסיות שלו. והנה עוד משהו מצחיק שהוא חלק מתהליך ההתבגרות - "בחתונות אני אוהב לראות זקנים רוקדים טוויסט. זה מגניב ואני מבין שבעתיד הילדים של היום יהיו זקנים וירקדו בחתונות, אבל מה יגידו הצעירים כשהם יראו את זקנה רוקדת טוורקינג... אני גם זוכר בתור ילד איך התחברתי למילים של שירים, כמו השיר 'נופל וקם' של שבק ס' שכולל את השורה 'אולי זו החברה שקורסת אם זה לא מקום מתאים למחפשים של קשת וענן'. מה יגידו ילדים בעתיד? אני ממש מתחבר למילים של השיר 'ערק' דודו פארוק - 'בא לי ערק ערק של האייפון איקס, אתה ילד חרא, הבאתי מגבונים'".
אגב, למרות ואולי בגללך העובדה שהקהל של גבני כלל באופן יחסי מעט מאוד בני נוער, בניגוד לחלק גדול מהסטנדאפיסטים הצעירים, המופע שלו כולל באופן יחסי מעט מאוד "גסויות", ואת זה אני כמובן אומר לשבחו - הרבה יותר קשה להצחיק בלי לגלוש מתחת לחגורה. תוסיפו לזה את העובדה שההופעה ארכה קצת יותר משעה וחצי, בניגוד לרוב המופעים שנעים סביב שעה עד שעה ורבע ותבינו למה אני ממליץ על המופע בחום.
לוח הופעות יוסי גבני