מוקד בצל החרדה

קו הטלפון של מוקד 'מכללת הורים' בראשון לציון עבד השבוע שעות נוספות. המכללה שקיימת כבר 20 שנה ועובדת בשיתוף העירייה, במטרה לתת סיוע והדרכה להורים, הפכה לגורם מרגיע ומייעץ לפונים, כיצד לנהוג בעת הזאת.
5 צפייה בגלריה
קו הורים
קו הורים
קו הורים
(צילום: מכללת הורים)
"אנחנו מקבלים הרבה יותר שיחות מבדרך כלל", מספרת חפציבה ויליק, מנהלת 'מכללת הורים', "אין ספק שיש דאגה וחששות. הבעיה היא הפחד מהלא נודע ולכן אין כאן משהו קונקרטי שאפשר לתת לו מענה. האי־ודאות קשה והמדיה מוסיפה חרדה גדולה יותר".
איזו שאלה את שומעת הכי הרבה?
"השאלה שחזרה על עצמה היא - מה יהיה? מה אני עושה עם ילדים שחוששים ומביעים פחד? ומה אנחנו ההורים עושים? כי גם המבוגרים לא רגועים. אז יש תחושות של חוסר אונים וכולם רצו לדעת איזו תשובה לתת. אני עונה להם שיש לתת לגיטימציה לביטוי תחושות, דווקא לתת מקום לזה שיש דאגה וחשש, וזה בסדר. אבל צריך גם לנטוע בילדים חוסן. אסור לשדר איבוד שליטה כי זה משליך כלפי הילדים".

חמ"ל ללא מגע

זיו נחמה, 44, פעיל חברתי מראשון לציון, עומד בראש קבוצת שמסייעת לאורך כל השנה לקשישים בשכונות הוותיקות בעיר. בצל הקורונה, שמהווה סיכון גדול יותר עבור האוכלוסייה המבוגרת, מבין נחמה שהפעילות שלו ושל חבריו הפכה ליותר מאתגרת.
5 צפייה בגלריה
זיו נחמה
זיו נחמה
זיו נחמה
(צילום: פרטי)
"אנחנו משתדלים מדי יום לבקר את הקשישים, להעניק להם סיוע במה שצריך ועוד", הוא אומר השבוע, "אבל עכשיו אנחנו לא יכולים לבוא אליהם כי אם חלילה הם יידבקו, הם עלולים להיות במצב מאוד מסוכן".
אז מה עושים?
"לבינתיים הקמנו חמ"ל ואנחנו מעניקים סיוע במה שצריך, יוצאים החוצה לקנות להם מצרכי מזון או תרופות ומנתקים מגע פיזי ככל האפשר. לא פשוט להתנהל בצל הקורונה. רציתי לעשות ליל סדר גדול במרכז המלבן, ואנחנו עובדים על זה כבר תקופה - ולצערי זה בוטל. בשבת הייתי אמור לעשות ארוחת שף עם שמואל ששון בפנימיית אורנים לחיילים בודדים - וגם זה בוטל. אז מה נשאר? אנחנו יוצאים ועושים לקהילה פעילויות שלא מחייבות מגע, כמו משלוחי סלי מזון ורכישת תרופת מבתי מרקחת".

מתאמנים גם כשחדר הכושר סגור

האחים החולונים אורן (24) ותומר (25) לוי מנהלים את ערוץ הכושר הגדול בישראל 'לויס פיטנס', שמונה כיום כ־134 אלף רשומים באתר יוטיוב. אורן הוא מאמן כושר מוסמך ובוגר קורס אבחון תנועה וכאב אצל מתאמנים, מטעם מרכז הפיזיותרפיה 'תהודה'. תומר הוא מאמן כושר וסטודנט לתואר ראשון בחינוך גופני. לערוץ הם מעלים סרטוני כושר, טיפים לתזונה נכונה וכמובן קטעי מוטיבציה.
5 צפייה בגלריה
האחים מחולון
האחים מחולון
האחים מחולון
(צילום: באדיבותם)
בימים שבהם הציבור נקרא להסתגר בביתו החליטו האחים לפרסם אימון ביתי, שכולל את כל שרירי הגוף ללא צורך בציוד. כל זאת על מנת לאפשר לכל מי שמעוניין להימנע מהתנוונות במהלך ימי הבידוד.
"כולנו יודעים שאימונים עקביים, שינה מספקת והפחתת לחצים מאד מועילים לנו כשזה נוגע לחיזוק המערכת החיסונית שלנו", מסביר אורן. "לכן הכנו אימון ביתי שלם שכל אחד יכול לבצע עם כל הרמות כלולות בפנים שבו אנחנו עובדים באופן מאוזן ושומרים על הגוף חזק, בריא, ופעיל גם ללא חדר כושר וללא ציוד בכלל, או עם ציוד מינורי של שישיות מים שיש בכל בית".
בנוסף האחים מציעים קורס אינטרנטי ללא חדר כושר שאלפי בני נוער כבר משתמשים בו, אימוני אונליין בשיחות וידאו ותכנים נוספים ללא ציוד בערוץ היוטיוב שלהם. "אנחנו מבינים שאלו ימים מורכבים אבל חשוב לנו לשמור על קשר עם העוקבים וכמובן לעזור לכל מי שרוצה להתאמן לפי האנטומיה שלו, כי כל אדם צריך ויכול להתאמן לפי מבנה השרירים שלו".

"להוריד את מפלס החרדה"

כאשר החלה דורית חרמון, מנחת הורים ומלווה צוותי חינוך מרחובות, לקבל יותר ויותר הודעות ביטול על אירועים שאותם תכננה לתקופה הקרובה, היא החליטה לעשות מעשה - להתאים את השירותים שאותם היא נותנת למצב הנוכחי. "הורים ממעטים להגיע להדרכות קבוצתיות וגם מבטלים פגישות פרטניות", היא מספרת. "הם בלחץ וזה מובן בהחלט, ולכן הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להוריד את מפלס החרדה".
5 צפייה בגלריה
דורית חרמון
דורית חרמון
דורית חרמון
(צילום: Nikki Toren Sovik)
בשביל לעשות זאת חרמון כתבה וערכה מידעון שמקנה כלים להתמודדות עם בהלת הקורונה.
מה הוא כולל?
"איך להנגיש את הנושא לילדים, ואיך ניתן להרגיע אותם במקרה של פאניקה או חרדה. בנוסף, יש במידעון טיפים ועצות איך להתמודד עם הבידוד, בהנחה שנכפה על הילד או על אחד מבני המשפחה לחוות מצב כזה, ולהפוך את ההישארות המשותפת לזמן איכות משפחתי יעיל".
היכן ניתן למצוא את המידעון הזה?
"ברשת החברתית, דרך רשימות התפוצה ולכל מי שפונה אלי - וכל זאת ללא עלות".

מבשלים יחד בווטסאפ

ימי הבידוד הובילו לזמן איכות משפחתי, לעתים בכמות שלא ממש מתקבלת בברכה, בדמות בישולים אינסופיים והצורך התמידי לשעשע את הילדים שנשארו ללא מסגרת. קבוצת הווטסאפ של אורלי ענבר, תושבת חולון, הפכה לאטרקציה שסוגרת ללא מעט הורים בעיר פינה.
5 צפייה בגלריה
אורלי ענבר
אורלי ענבר
אורלי ענבר
(צילום: פרטי)
ענבר בת 44, אם לשניים (15,10), היא הבעלים של 'אורלי ענבר קייטרינג בוטיק', והיא מעבירה סדנאות למבוגרים ובני נוער בתחום הבישול והקינוחים. כמו בעלי עסקים רבים, גם ענבר נשארה בימים אלו ללא תעסוקה. "אני חוששת להעביר סדנאות כי אני לא רוצה לקחת אחריות על אחרים, אבל עדיין חיפשתי דרך לנצל את הכישרון שלי ולשמר את האהבה שלי למטבח וללמד אחרים".
ענבר, כאמור, פתחה קבוצת ווטסאפ ובה היא מעלה מתכונים עם סרטונים של ארוחות קלות להכנה עם הילדים ותוך זמן קצר הקבוצה התמלאה. "פרסמתי בפייסבוק ומאותו רגע אני מרגישה שאני הולכת 'ראש בראש' עם קצב התפשטות הקורונה. ההיענות פשוט מטורפת וזה כיף גדול".
אילו מנות את מכינה?
"לאור המצב אני מקפידה על ארוחות שמבוססות על מזון זמין וקל להשגה, כי אנשים מעדיפים לא ללכת לסופר. לכן, המתכון הראשון היה פיתה ממולאת בכל טוב, רוטב פיצה, ביצה טונה, זיתים ועוד, אוכל הכי מנחם שיש. בגלל שאני ספורטאית אני מקפידה על חומרים שיש בהם כמה שפחות חומרים משמרים, אבל העיקר כאן הוא הכיף עם הילדים. חשוב לי לשתף אותם, הרי ממילא כולנו סגורים בבית וצריכים למצוא תעסוקה ולבשל, אז זאת דרך נהדרת גם ליהנות מזה".