נגיף הקורונה הנחית מכה אנושה על העסקים בישראל בכלל ובראשון לציון בפרט. לפי נתונים שמסר בעבר מחזיק תיק העסקים הקטנים איציק אבשלומוב, עולה כי בכל שנה נסגרים כ־30 אחוז מהעסקים הקטנים והבינוניים בראשון לציון ונראה שהפעם המספרים יהיו גדולים בהרבה. למרות החזרה ההדרגתית לשגרה ומספר עסקים שחזרו לפעול, מי שסופגים את המכה הקשה ביותר הם הקניונים והמרכזים המסחריים, שבשל איסור ההתקהלות אין אישור לפתוח את החנויות בהם.
5 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
קניון הזהב
(צילום: אבי מועלם)

שקט בקניון

קניון הזהב נחשב לאחד הקניונים העמוסים בישראל. עשרות אלפי אנשים גודשים מדי יום את שלושת הקומות ו־500 החנויות שבו. המראה שלו ריק מאדם, חשוך ושומם, ממחיש היטב את המצב.
"זאת מציאות לא פשוטה בכלל", אומר מנכ"ל הקניון יוסי לגזיאל, "לצערי, כמעט כל הקניון סגור ומושבת למעט אולי הסופר פארם וחנות או שתיים לממכר מזון שמוכרות באמצעות משלוחים. אני מקווה שהטפטופים של פתיחת חנויות הרחוב יהיו מוצלחים והמצב של החולים יהיה מאוזן, ואז תהיה אפשרות לפתוח גם מרכזים סגורים".
בשבוע שעבר ניתן היתר לרשת "איקאה" לפתוח את החנות שלה בראשון לציון, דבר שגרם לא מעט כעס בקרב מנהלי הקניונים, "זה פשוט הזוי בעיניי", אומר לגזיאל. "אין שום סיבה לא לפתוח את הקניון אם חנויות של איקאה נפתחות. יש את היכולת לעשות בקרה מסודרת ולשלוט על מי נכנס ואיך הוא נכנס. אנחנו יכולים לעמוד במה שצריך ולשמור על בריאות הלקוחות, אבל שרק יתנו לנו הנחיות, כי כרגע לא מדברים איתנו בכלל".
יכול להיות מצב שרק חלק מהחנויות יקבלו רשות לחזור לפעול?
"לא. הקניון לא יוכל לפעול עבור חנויות בודדות בלבד. לא הגיוני שנפעיל מערכת כל כך גדולה עבור מספר קטן של חנויות. צריך להשיב את כולן לפעולה, אבל נצטרך לקבל הנחיות איך לעשות זאת".
אתה לא חושש לקחת אחריות?
"לכן אני אומר שמישהו יקבע כמה להכניס בכל יום. אני בטוח שכמות כמו 28 אלף מבקרים לא תחזור להיות כאן בתקופה הקרובה, אבל אפשר לשלוט בכמות הלקוחות כך שהיא תהיה קטנה יותר. למשל 5,000 איש בקניון זה מספר שכמעט לא יורגש ואיתו אפשר לשמור על מרווחים ועל ביטחון הלקוחות".
5 צפייה בגלריה
לגזיאל בקניון הזהב הריק
לגזיאל בקניון הזהב הריק
לגזיאל בקניון הזהב הריק
(צילום: אבי מועלם)
השליחים עולים יותר
השקט והדממה שעמדו בקניון הבאר בתחילת השבוע, הופרעו רק על ידי רעש מכונות הקפה של אנטון נדוסקוב, הבעלים של קפה ג'רה. את המקום הוא פתח בסך הכל לפני כחצי שנה, כשהקונספט הוא בית קפה שגם טוחן פולים במקום ומוכר אותם לכל דורש. "בגלל הקורונה כל החנויות נסגרו ורק אנחנו כאן, פתוחים כדי להכין את הפולים ולטחון אותם ולשלוח ללקוחות. אף אחד לא מגיע לכאן פיזית וזו תחושה מוזרה - להיות לבד במתחם שבדרך כלל מלא באנשים.
מנכ"ל קניון הזהב יוסי לגזיאל: "אני מקווה שהטפטופים של פתיחת חנויות הרחוב יהיו מוצלחים והמצב של החולים יהיה מאוזן ואז תהיה אפשרות לפתוח גם מרכזים סגורים"
"ההכנסות ירדו בצורה דרסטית", הוא מוסיף, "כי רוב האנשים היו מגיעים לכאן כדי לקנות או לשבת לאכול. המשלוחים זה גם לא פתרון אולטימטיבי כי זה אומר שיש עוד הוצאות על שליחים וגם נאלצתי להוריד מחירים כדי שאנשים ירצו להזמין ממני, בקיצור המצב קשה".
נדוסקוב מנסה לשמור על שגרה ומגיע בכל בוקר לעסק שלו. "תמיד היו בקומה שלנו מלא אנשים כי הקומה היא של מסעדות, אבל עכשיו אין אף אחד והכל ריק, אני לבד כאן. בשעה שלוש גם מכבים את האורות כדי לחסוך בחשמל ואז ההרגשה היא לגמרי של מקום נטוש. לא תיארתי לעצמי שהמצב יהיה כזה קשה. אני מבין שגם את בתי הקפה יפתחו אחרונים ואת הקניונים בכלל שמו בסוף ולכן אני גם לא חש יותר מדי אופטימיות. אני לא יודע אם במצב כזה אפשר לשרוד, בעיקר כשאין הטבות מהמדינה. המזל שלי הוא שאני עוד יכול לטחון את הקפה ולעשות משלוחים, אז יש תזרים קטן ולכן עוד לא סגרתי, אבל אני לא יודע כמה זמן זה יוכל להימשך".
5 צפייה בגלריה
אנטון נדוסקוב
אנטון נדוסקוב
אנטון נדוסקוב
(צילום: אבי מועלם)
עידוד מהלקוחות הקבועים
במרכז המסחרי סנטרל צרפתי בראשון לציון, נמצאת המספרה החברתית של מעצב השיער רון לוי. היא זכתה להכרה כ"חברתית" בזכות המחירים הנוחים, אבל בשבועות האחרונים ישב לוי בביתו וקיווה שהדיבורים על הכוונה להחזיר את המספרות לפעילות יתממשו במהרה. בתחילת השבוע זה סוף־סוף קרה, "כשנעלתי את העסק לא חשבתי שאני לא אפתח אותו במשך שבועות.
המצב היה קשה, נפשית וכלכלית. מאז שיצאה ההודעה על חזרתם של הספרים לעבודה, מכשיר הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל. אנשים שחיכו המון זמן מיהרו להתקשר כדי להזמין תור ותודה לאל אני יכול לומר שתוך כמה שעות כבר מילאתי את היומן שבוע וחצי קדימה וההזמנות הבאות הן רק לעוד שבועיים", הוא אומר בשמחה. "החיוך חזר לפנים. אחרי תקופה ארוכה של חושך שבה הייתי יכול להירדם רק אם לקחתי כדור שינה ולאחר ימים ארוכים של מתח וחרדה, פתאום חזר לנו החיוך לפנים. לקוחות שמחים באים אלינו, יש מוזיקה ברקע ובעיקר המון אופטימיות שנצא מהמצב השחור הזה שנכנסנו אליו".
5 צפייה בגלריה
רון לוי ולקוחה
רון לוי ולקוחה
רון לוי ולקוחה
(צילום: אבי מועלם)
איך מסתדרים עם ההגבלות וההנחיות הקשוחות?
"זה לא קל. המסיכה על הפנים מגרדת וגם מאוד חם איתה, אבל זה מתגמד לעומת השמחה של החזרה לעבודה. אנחנו עושים כל מה שצריך, שומרים על הכללים ודואגים לניקיון. לא נכנסים הרבה אנשים למספרה יחד וגם הורדתי עובדת אחת כדי לפנות מקום ללקוחות ואנחנו עובדים עם מה שיש".

"יש ביקוש לעובדים"

במרכז לקידום התעסוקה של עיריית רחובות גם נאלצים להסתגל לשינויים שתקופת הקורונה הביאה עימה. "אנחנו נותנים שירות טלפוני ושירות בזום", מסביר יובל פרייבורן, מנהל המרכז. "בנוסף, אנחנו עומדים בקשר עם מעסיקים ומביאים לפונים משרות עדכניות. גם עכשיו מעסיקים מחפשים עובדים ואנחנו מנגישים את זה לאנשים שלנו דרך האתר. במקביל אנחנו בונים סדנאות תעסוקתיות שמותאמות להעברה מרחוק באמצעות זום, אבל שגם מעניקות יחס אישי לכל אחד".
הסדנה המדוברת מיועדת לאנשים הרשומים למרכז התעסוקה, "אנחנו שמים דגש על פנייה לאותם אנשים שבלעדי הסיוע והתיווך שלנו בחיפוש עבודה ובמיומנויות של שמירת משרות הם לא יוכלו לחזור לשוק העבודה ולהיות עצמאיים כלכלית, המטרה היא לסייע להם לעמוד ברשות עצמם".
המצב החמיר מאז הקורונה?
"מאוד, מאוד מאוד ואני אגיד למה. יש כמה תחומים שנפגעו יותר מתחומים אחרים. כולם במצב קשה, אבל יש כמה תחומים שייקח להם יותר זמן להתאושש כמו תיירות, אירוח, הסעדה. בתחומים האלה ל־80 אחוז מהעובדים אין הכשרה מקצועית, אבל הם יודעים לתת שירות. מה שמאוד מאוד נדרש כעת זה גמישות מחשבתית ויצירתיות, לצאת מהשבלונה ולצמצם פערים דיגיטליים".
5 צפייה בגלריה
יובל פרייבורן
יובל פרייבורן
יובל פרייבורן
(צילום: אבי מועלם)
פרייבורן מספר שבאופן מפתיע למרות הקורונה ישנם מספר ענפים שנמצאים בביקוש שיא: "בעיקר בתחום הבינוי, תשתיות, מפקחי בנייה. המדינה ניצלה את התקופה לעבודות תשתית וחסרים מהנדסים אזרחיים ומפקחי בנייה".
מנגד הוא מסביר שהדרישה למלקטים ברשתות השיווק במגמת דעיכה, "פסח הסתיים, כמות הקניות ירדה, ולאט־לאט מסירים את ההגבלות".
בעיריית רחובות התגייסו גם כן למען העסקים שנמצאים במצוקה והקימו פלטפורמה של פרסום שדרכה עסקים יכולים לפרסם את המוצרים שאותם הם שולחים כעת במשלוחים תחת הקמפיין "דווקא עכשיו קונים ברחובות". למעלה מ־130 עסקים מקומיים כבר נרשמו והפידבקים על השירות מטעם בעלי העסקים הם חיוביים. "הקמפיין לעידוד העסקים המקומיים נושא פרי ומוכיח את עצמו", אמר השבוע ראש העיר רחמים מלול. "עידוד הרכישה בעסקים אלה חשוב לנו ביותר, ואני קורא לבעלי העסקים להשתמש בפלטפורמה זו ולתושבים – אנא השתמשו בשירותי עסקים מקומיים".