לגדל ארבע בנות זה תענוג, שמחייב, בין היתר, גם לעבור ארבע פעמים את כיתות ו'- ז', שהן שנת הבת והבר מצוות.
כשהבת הבכורה שלי הגיעה לכיתה ו', היו מעט מועדונים והחגיגות היו צנועות יותר. עם השנים מצאתי את עצמי מנסה לשמור על איזון ושפיות בתוך תרבות החגיגות, שאיננה יודעת גבולות.
זה מפציע בתחילת כיתה ו', כשמתחילות להגיע ההזמנות הראשונות למסיבות בת המצווה במועדונים או בגני אירועים. ואז, בשידור חוזר ועוצמתי יותר בכיתה ז', כשהבנים מתחילים לחגוג את מסיבות בר המצווה.
הבנות הראשונות הסתפקו בחגיגות במועדונים או בבריכות שחייה. כשהגיע תורם של הבנים, הרף עלה וכולנו הוזמנו להפקות משפחתיות ומושקעות באולמות נוצצים ובגני אירועים.
יחד עם ההזמנות מגיעות התהיות והשאלות: מה עושים בעניין המתנות.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
קודם כל, ברור שעידן המתנות עבר מזמן. את מקום האריזה היפה עם הסרט תפס, גם כשמדובר במסיבה של בת 12, הצ'ק. ואפשר גם במזומן.
אז כמה ולמה? ומה לעשות? אנחנו, ההורים, לעיתים אובדי עצות. אם יש 35 ילדים בכיתה, עלות ההוצאה יכולה להגיע בכל שנה ל-3,000 שקלים ואף יותר, תלוי מה מקובל בבית הספר ועד כמה הילד פופולרי.
ואז מתחילים הדיונים. הילד רוצה לתת כמה שיותר, כי הוא ממש חבר טוב. אחר כך מגיע שיקול ה'איפה': האם האירוע נערך במועדון או באולם. במקום יוקרתי או פשוט. האם הוא הגיע לאירוע שלי או לא. וכמה הוא נתן.
למרות שההורים הם אלה שרושמים את הצ'ק, הילדים שלנו הם חלק בלתי נפרד מהסיפור, והם סופגים את הערכים והעקרונות לפיהם נקבל את ההחלטה.
אחרי שצלחתי עשרות רבות של חגיגות בר ובת מצווה עם ארבע בנותיי, ריכזתי כמה טיפים שיכולים לעזור לעבור בשלום שנתיים של חגיגת הוצאות בלתי נגמרת.
חשוב שתשתפו את הילדים בהגיון שמאחורי הדילמות, כדי שירוויחו קצת תובנות כספיות על הדרך.
עוזר מאד לקבוע סכום אחיד למתנה שמקובל לתת בכיתה. כך כל ילד מרגיש בנוח עם המתנה שהביא, וזה גם מקטין את אי הוודאות של הצד החוגג. גם אם יהיו פה ושם הורים שלא יעמדו בהחלטה, עדיין מרביתם יעמדו בסכום.
חשוב לתת לילד לבחור שניים, שלושה חברים שהוא מרגיש אליהם קרוב במיוחד, ולתת להם מתנה גדולה יותר. כשזה מוגבל, אז משקיעים בכל זאת מחשבה בבחירה.
חשוב להעביר לילדים שאין קשר בין המתנה שלנו לסוג החגיגה. המתנה נועדה לשמח את הילד ביום חגו, ולא לכסות על אירוע זה או אחר.
כדאי מאוד להשאיר את הילדים מחוץ למשחק של כיסוי ההוצאות. הילדים שלנו צריכים לדעת שאם הורה בחר לחגוג אירוע נוצץ עם הופעה וזיקוקים, זה לא אומר שאנחנו צריכים לתת מתנה יותר גדולה.
כדי לצמצם הוצאות ולתת לאירוע הבת מצווה נופך ערכי יותר, מופקות חגיגות משותפות של מספר בנות, ואז האירוע יכול להציע אטרקציה מיוחדת יותר. גם במקרה כזה יש לשמור על ההיגיון ולתת מתנה שמשמחת את הילדות, מבלי לנסות "לכסות את האירוע".
חשוב ללמד את הילדים לא לעשות חשבון אם אני נתתי יותר והילד האחר פחות. לא יזיק שידעו שלכל אחד יש יכולת אחרת, והכי חשוב במתנה זה שהיא משמחת ויוצאת מכל הלב.
ואולי הכי חשוב: למדו את הילדים שהברכה המצורפת היא אולי הדבר החשוב ביותר, כי היא שומרת על טוהר הכוונות.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il