לקראת החגים השיפוצים עוברים להילוך גבוה.
כל מי שנכנס לפרויקט חידוש העסק עלול לבצע טעויות קריטיות: מחריגה תקציבית, הסכמים שבעל פה והעדר תחקיר ועד לבחירת אנשי מקצוע לא מתאימים.
3 צפייה בגלריה
להימנע מטעויות בשיפוץ העסק
להימנע מטעויות בשיפוץ העסק
להימנע מטעויות בשיפוץ העסק
(צילום: shutterstock)
אז איך הופכים את חידוש העסק לחוויה טובה ומקצועית?
לתכנן עד הפרטים הקטנים
יציאה לדרך בלי תוכנית שיפוצים מקצועית ומפורטת, עלולה לעלות בזמן, בכסף ובעוגמת נפש. לכן חשוב להכין לפני הכל תכנון מדויק ומוקפד של הפרויקט, התחשבות בחריגות עתידיות שעלולות לצוץ ותוכנית שכוללת את כל אנשי המקצוע והספקים המעורבים.
קראו גם:
חשוב לא פחות לדאוג לכך שהתוכנית תתחשב בחללים ובאילוצים הקיימים בעסק, שתתאים לאופי המקום ולאמירה שלכם והכי חשוב: שתיתן מענה פונקציונלי ועיצובי.
חריגה תקציבית
למעלה מ-80% מהשיפוצים מסתיימים בחריגה תקציבית. לכן, רגע לפני היציאה לדרך, כדאי לקבוע מסגרת תקציבית לשיפוץ ולהצטייד בתוכנית מפורטת וברורה, לכם ולקבלן, עם ירידה לתמחור כל הפרטים. ואז, בהתאם למסגרת התקציב שקבעתם, תדעו מה יהיה היקף השיפוץ, אילו חדרים בחלל יעברו חידוש ובאילו חומרים.
שני טיפים חשובים: הקדישו חלק מהתקציב לחריגות כי תמיד יש, והשאירו סכום מסוים גם להלבשת המשרד, כדי שלא תתקעו עם שטיח דהוי ומלוכלך שכולם בורחים ממנו.
הצעות מחיר מרובות
חידוש העסק זו לא חתונה ממבט ראשון אלא לכל היותר מבט שני, לכן לא מומלץ לצאת לדרך עם הקבלן הראשון בעל החיוך הכובש שהבטיח מחיר זול ואתם מכירים אותו דרך הדודה של הבעל.
הכינו מראש תוכנית עבודה שיורדת לפרטים הכי קטנים וקטנוניים ואותה שלחו לכמה שיותר קבלנים כדי לקבל הצעות מחיר מרובות.
3 צפייה בגלריה
למעלה מ-80 אחוז מהשיפוצים מסתיימים בחריגה תקציבית
למעלה מ-80 אחוז מהשיפוצים מסתיימים בחריגה תקציבית
למעלה מ-80 אחוז מהשיפוצים מסתיימים בחריגה תקציבית
(צילום: shutterstock)
עיתונאים ליום אחד
טעות נוספת ובסיסית היא עצלנות תחקירית. אנחנו מקבלים שני שמות מומלצים וזורמים איתם בהסתמך על בוק הצילומים של עבודות הקבלן שבחרנו. זו טעות גדולה כי תמונות לא מספרות כלום.
לכן תחקיר זה שם המשחק. בדקו את העבודות של הקבלן בפועל, בקרו במספר פרויקטים שלו שעברו חידוש, דברו עם לקוחות עבר ותחשבו היטב האם דווקא הוא תואם את הקו והרצונות שלכם.
תשתיות לפני עיצוב
רבים נוטים להתמקד תחילה בחזון הוויזואלי ובעיצוב העסק אבל כדאי לזכור: תשתית טובה זה שם המשחק. הרי מה יעזרו לכם האריחים היפים שרכשתם אם הקיר מלא רטיבות? לכן חובה לוודא תחילה שנעשית עבודת חידוש והתקנה של תשתיות מים, צנרת, איטום ואינסטלציה וכו' כבסיס לשלב הבא.
לרשום וגם לתעד
לרובנו יש נטייה לקבל הבטחות בעל פה או לסמוך על הזיכרון של בעלי המקצוע, אבל מה קורה ברגע שהקבלן שכח את גוון הצבע שסוכם או את סוג הפרקט שבחרתם? הנחת היסוד צריכה להיות שהכול יכול לקרות, לכן חייבים לרשום כל פיפס קטן – מספר הצבע, סוג הריצוף, פרקט, טפט, פתק, מסרון, הודעת וואטסאפ. העיקר שיהיה תיעוד מסודר כדי להימנע מאי הבנות וטעויות.
להיות מעורבים ובשטח
טעות נפוצה נוספת היא לא להיות נוכח בעת עבודת חידוש העסק, במיוחד אם אין מפקח או מנהל עבודה בשטח. צריך להיות עם יד על הדופק ולהיות בשטח כל הזמן. רק כך אתם יכולים לוודא שהכל מתנהל כשורה ולמנוע מחדלים עוד לפני שהם מתרחשים.
לעולם לא לשלם מראש
לשלם מראש לבעלי מקצוע ולספקים עוד לפני תחילת הפרויקט היא אחת הטעויות הקריטיות ביותר. לצערנו כבר היו מקרים רבים בהם הקבלן פשט רגל או איש מקצוע נעלם ולכן לא משלמים מראש בשום מצב, למעט אולי סכום סמלי להבעת רצינות. התשלום עצמו נעשה בגמר העבודה ובהנחה שנעשתה לשביעות רצונכם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
לשלם מראש לבעלי מקצוע ולספקים עוד לפני תחילת הפרויקט היא אחת הטעויות הקריטיות ביותר
(צילום: shutterstock)
עבודה תמורת חוזה
שיטת ה"יהיה בסדר" לא עובדת ברוב המקרים, לכן אל תצאו לדרך מבלי שיש בידכם חוזה מפורט וחתום הכולל את כל פרטי התוכנית, כולל תקציב, חומרים וזמן עבודה. במקרה של שינויים בשטח, בחומרים, בכמויות, דאגו להוסיף את הכל בחוזה או במסמך נפרד.
בדיקת רישיונות, היתרים וביטוחים
הימנעו מלהעסיק אנשי מקצוע בלתי מוסמכים והעסיקו רק את בעלי ההיתרים והעובדים המוסמכים באותו תחום (למשל, קבלן שיפוצים שמחויב ברישיון).
בנוסף, העסיקו אך ורק בעלי מקצוע בעלי פוליסת ביטוח שמבטחת אותם בעבור נזקי גוף היכולים להיגרם להם או נזקי רכוש שהם עשויים לגרום למשרד או לתכולת העסק. אל תתביישו לבקש לראות את פוליסות הביטוח שלהם.
ממש כמו שיש מפיקי חתונות ככה כדאי למצוא חברה ש׳תפיק׳ עבורכם את חידוש העסק. הכוונה לחברה מקצועית שמאגדת בתוכה את כל אנשי המקצוע שאתם צריכים לחידוש העסק, שתקצה מנהל פרויקט שידאג לאינטרסים שלכם.
חברה כזו תתאים את השיפוץ למסגרת התקציבית שלכם ותדאג שלא תהיה חריגה בלוחות הזמנים או לפחות תמזער אותה. זכרו שמימד הזמן הוא קריטי עבורכם, יותר זמן משמעו יותר כסף.
גל בכר הוא בעלים ומנהל של חברת מטאור קונסטרוקשיין, המתמחה בבנייה, הקמה ושיפוץ עסקים ומשרדים