טורים טורים, הם מסודרים כמו חיילים. מדפים ארוכים, על פני קילומטרים במצטבר, עמוסים בכל טוב. יותר משמדובר בסופרמרקט, סניפי רשת "חצי חינם" הן מעין עיר קטנה, שמרכזת בתוכה מלאי מוצרים עצום, צוות גדול במיוחד של נותני שירות ואפילו סוג של קהילה.
רבים מהלקוחות כאן מגיעים באופן קבוע, גם מרחוק, ומרגישים בבית. למשל ורד, שנוסעת פעם בשבוע מרחובות לחולון, "ואני כבר לא יכולה לחכות לפתיחת הסניף ברחובות", היא אומרת.
היא חולונית במקור, שעזבה לפני שש שנים עם משפחתה, ועדיין ממשיכה להגיע. "חוץ מזה שבאמת יש כאן הכול, אני פשוט מרגישה בבית", היא מסבירה. "הקצבים מכירים אותי ושומרים לי את הנתחים שאני אוהבת להכין, הקופאיות מברכות אותי ונותנות תחושה טובה. בעלי צוחק עליי, שאני כבר מזמן לא הולכת לקניות בסופר, אני 'הולכת לבלות בסופר'. וזה נכון. עבורי זה ממש בילוי".
ואכן, שוטטות של כמה דקות סביבה מגלה שהיא לא מגזימה אפילו במעט. בכל נתיב שהיא הולכת – ויש רבים כאלה, בסניף הענק בחולון – היא מקבלת יחס חם.

4 צפייה בגלריה
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
(יח"צ)

נשארים במשפחה

מוטיב המשפחה והמשפחתיות מלווה את "חצי חינם" מיום הקמתה. זקי שלום, מבעלי הרשת שהוא גם קצב מומחה , ממשיך לעבוד בה עד היום. בתו, אורית שלום-בג, היא סמנכ"לית השיווק והסחר. ומבחינתם שניהם, הלקוחות הם לבו הפועם של העסק.
"ממש לאחרונה, לקוח שרצה איזה מוצר שלא היה על המדפים, פנה לאבא ושאל אותו על המוצר", מספרת אורית. "באותו רגע אבא הרים טלפון לספק, וכבר כעבור שעה המוצרים היו בסופר. למה? כי זה מה שהלקוח ביקש".

4 צפייה בגלריה
אורית שלום
אורית שלום
אורית שלום
(צילום: לנס הפקות)

"אבא שלי עבד משש בבוקר ועד שתיים בלילה, היינו רואים אותו אולי בסופי שבוע", מתארת אורית. "היום אנחנו עובדים קשה מאוד, כדי לשמר את מה שנבנה כאן".
כעת, לכבוד חגיגות השלושים, הוחלט באופן חריג לחזור על מבצע הדגל – 50% הנחה על מאות מוצרים. וכשאומרים כאן חמישים אחוז, מתכוונים לחמישים אחוז. בלי תרגילים וטריקים כמו העלמת המוצרים שעליהם יש הנחה מהמדפים.
סיבוב מהיר בין השדרות בסניף, מגלה מגוון עצום של מאות מוצרים – מקפה, דרך מגוון מוצרי מזון, מוצרי טואלטיקה ועד אבקות כביסה, בחצי מחיר. לדוגמה: מארז זוג טונה סטארקיסט 280 גרם רק ב- 6.40 ש״ח במקום 12.90 ש״ח, קפה טורקי ברזילאי עלית 100 גרם 5.40 ש״ח במקום 10.90 ש״ח, שמפו הד אנד שולדרס 500 מ״ל רק 11.90 ש״ח במקום 23.90 ש״ח, מרכך כביסה מרוכז סנו פרפיום 750 מ"ל רק ב- 9.90 ש״ח במקום 19.90 ש״ח, דגני בוקר תלמה אקטיב 350 גרם רק ב- 9.90 ש״ח במקום 19.90 ש״ח, שוקו תנובה 1 ליטר רק ב- 5.90 ש״ח במקום 11.90 ש״ח ועוד המון מוצרים מובילים בחצי מחיר. את האפקט של מבצעי חצי מחיר, ניתן כבר לראות במספרים: מעל מיליון מוצרים נמכרו בחצי מחיר מאז תחילת הקמפיין, הגידול במכירות עומד על 25%, וספקי הרשת הגבירו את האספקה כדי לעמוד בביקושים האדירים. ברשת מספרים שתגברו בכמות קופאיות, סדרנים ונותני שירות על מנת לתת מענה ראוי לקהל הלקוחות.

4 צפייה בגלריה
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
(יח"צ)

כפי שראיתי במו עיניי, ההמונים מסתערים על המדפים. בכל יום מבקרים בסניפי הרשת יותר מחמישים אלף לקוחות. חלקם ותיקים, אחרים חדשים לחלוטין, שניכר כי זו להם הפעם הראשונה כאן.
איך ניכר? "לפי השאלה 'איפה מוצאים כאן עגלה?'", צוחקת שלום-בג. "יש לנו כל כך הרבה עגלות, שאין סיכוי שיהיה מחסור בהן. לכן, אם לקוח שואל איפה אפשר למצוא, או רודף אחרי לקוח אחר כדי 'לרשת' את העגלה שלו – אנחנו יודעים שהוא חדש".
העניין הזה, של "אין מחסור", היא חלק מתפיסת העולם של הרשת. שבעה סניפים יש לה כיום, ועוד אחד צפוי להיפתח כאמור ברחובות. ובזמן שהתנועה בכל רשתות הדיסקאונט היא חד כיוונית – צמצום במספר העובדים, צמצום במספר החניות, צמצום במגוון, סגירת הקצביות, המעדניות ועוד – ב"חצי חינם" התנועה הפוכה לחלוטין.
3,000 עובדים מעסיקה הרשת בשבעת סניפיה, וכך יש תמיד מספיק נותני שירות. ועוד הבדל משמעותי: בניגוד לרשתות אחרות שסוגרות את הקצביות ומחלקות טריות נוספות, ברשת חצי חינם החליטו בשנתיים האחרונות דווקא לפועל בכיוון ההפוך ולהגדיל את שטח הקצביה והמחלקות הטריות, להגדיל את מגוון המוצרים הטריים ואת כמות נותני השירות.

4 צפייה בגלריה
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
רשת חצי חינם
(יח"צ)

"אנחנו עובדים אחרת"

"אנחנו עובדים אחרת", אומרת שלום-בג. "בעיקר, יש לנו מחסנים, מה שמאפשר לשמור על המדף תמיד מלא. אין מצב שלקוח ייכנס לסניף וימצא מדף ריק, או שיחפש את המוצר שדרוש לו ולא ימצא. אנחנו מתגאים בזה, ועובדים מאוד קשה כדי לשמר את היתרון הזה".
בחזרה לוורד, שעומדת בקצביה ומפטפטת עם אחד הקצבים. "אני רוצה לנסות משהו חדש", היא אומרת לו, והוא מציג לה את האפשרויות, מסביר מה ניתן לעשות עם כל נתח וגם נותן טיפים לצלייה.
"הבשר כאן באמת ברמה אחרת מכל סופר", היא אומרת. "במקומות אחרים, אתה רואה המון בשר ארוז, לפעמים פחות טרי, וגם חומרי גלם פחות טובים. כאן אין פשרות – הבשר הכי טוב בשוק, והסטנדרטים גבוהים במיוחד. לפעמים אני נכנסת לסניף רק בשביל לקנות בשר, ואולי גם לקשקש קצת עם הקצבים".
בינתיים שלום-בג מסתובבת בסניף ובודקת שהכול תקין ולא חסר דבר. "הלקוחות שלנו מאוד מפרגנים", היא מחייכת. "מבחינתי הלקוחות הם השגרירים שלנו והם עושים את הפרסום הכי טוב והכי אמיתי לרשת. זה ממש כאילו 'חצי חינם' זה עסק שלהם.
" יש היום שתי תנועות מקבילות בעולם: האחת – רצון לקבל מקסימום נוחות, בלי תורים ובלי לעבוד קשה מדי. השנייה – חיפוש אחרי משמעות וקהילה, כמעט בכל מקום. אנחנו נותנים ללקוחות את שני הדברים. גם נוחות, וגם את התחושה שהם חלק מאיתנו. לכן, כשהם מבקשים מבצע על בירות – אנחנו קשובים וניתן להם מבצע על בירות. וכשאנחנו חוגגים יום הולדת שלושים – הם ישתתפו איתנו בשמחה, יגיעו בהמוניהם ויקבלו תמורה".