למרות חיסונים שנותנים תקווה לחזור למצב תקין, כמעט 2 מתוך 5 עובדים העובדים מהבית בארה"ב מסכימים שהם לעולם לא יחזרו לעולם כל עוד יש סכנה של הידבקות בנגיף הקורונה במשרד. העובדים נשאלו: "לאחר המגיפה COVID-19, איזו מבין הדברים הבאים תהיה סביבת העבודה האידיאלית שלך?" רק 5% מהעובדים שטעמו עבודה מהבית רוצים לחזור למקום העבודה במשרה מלאה, מה שאומר שצפוי פינוי מאסיבי של משרדים רבים. בסך הכל, 7 מתוך 10 עובדים מהבית אומרים שהם מעדיפים להישאר בבית והשאר בחרו עבודה משולבת משרד ובית. https://chartstorage-nax1.emarketer.com/268811/262791.svg הנתונים הם מתוך סקר שנערך על ידי YouGov בינואר 2021 כפי שצוטט בפוסט בבלוג של החברה. מתוך 1,600 מבוגרים אמריקאים שנבדקו, 538 עבדו מהבית בחודש ינואר 2021. המידע מבוסס על נתוני YouGov Direct והנתונים משוקללים לפי גיל, מין, רמת השכלה, השתייכות פוליטית ומוצא אתני כדי לייצג את ארה"ב עם דיוק של +/- 5.1% . ובישראל האפשרות לעבוד מהבית היתה שכיחה יותר בשלוחות של החברות הזרות ובחברות הישראליות שרוב הייצור שלהם מיועד לייצוא. זה מובן לאור הפרשי השעות בין ישראל לשווקי היעד במזרח אסיה או ביבשת אמריקה.
1 צפייה בגלריה
וובינרים ישראל
וובינרים ישראל
וובינרים ישראל
(צילום: דני שביט)
חברות אחרות איפשרו עבודה מהבית אבל רק באישור מיוחד ובאופן חריג כתגובה לאירועים ספציפיים בין אם אלה סיבות של העובד או של מקום העבודה. שנה לאחר פרוץ הקורונה, רוב החברות עובדות במודל היברידי המשלב עבודה מהמשרדים ומהבית באיזו שהוא תמהיל: 2 ימים בבית ו- 3 ימים בעבודה או 3 ימים בבית ו- 2 ימים בעבודה ויש גם צירופים אחרים וכל זאת תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות למקומות עבודה. עם תחילת המשבר עברו רוב החברות לעבודה כמעט מלאה מהבית (למעט מפעלים שהוגדרו מפעלים חיוניים), אבל שנה אחרי רק כ- 15% מהחברות נשארו במודל שכולו עבודה מהבית בלבד! לפני התפרצות נגיף הקורונה כמעט 1/2 מהעובדים אמרו "לא" מוחלט לעבודה מהבית אבל לא רק הם. גם המעבידים סירבו, כמעט סירוב מוחלט לעבודה מהבית מכל מיני סיבות (טובות) אבל בעיקר כי לא העלו על דעתם שעבודה מהבית אפשרית במיוחד בהיבט של תפוקה. היה חשש, מצידם, שהתפוקה תרד. בצדק? מחקרים בשוק הישראלי מראים כי... התפוקה מהבית עלתה ולא רק עלתה, אלא עלתה בעשרות אחוזים. בישראל רק 20% מהחברות בסקטור התעשיה חזרו לעבודה במשרד באופן מלא והשאר במבנה היברידי. שאר 80% של חברות התעשיה עשו צעד קטן. לפני המשבר הן כלל לא עבדו בכלל מהבית ולכן, המודל ההיברידי שלהם הוא "זהיר": יום עבודה אחד מהבית, לעת עתה. זוהי רק ההתחלה של תקופה בה הנורמלי החדש יכלול עבודה מהבית. הן מעסיקים והן עובדים הבינו כי אפשר לעבוד מהבית, יותר ביעילות, בתפוקה גבוהה יותר בהשוואה לעבודה במשרד וכולם מרוצים. נכון, עבודה מהבית דורשת התאמה הן של המעסיק והן של העובד לנורמלי החדש, אבל מתברר שזה אפשרי.
מחבר: זהר עמיהוד, מנכ"ל חברת getwebinar ניהול מקצועי של אירועים וירטואליים עם הרבה ידע וניסיון בפתרון תקלות. זהר נותן שירותים לחברות וארגונים החל מאירוע וירטואלי של הרמת כוסית עד כנס של מספר ימים עם מושבים במקביל שכולו נערך באינטרנט.