הקורונה לא מבדילה בין בני אדם וכולנו בסירה אחת, אבל אם אין לך מחלות רקע, אתה בכל זאת הרבה יותר רגוע בשנה האחרונה.
2 צפייה בגלריה
חיסון לעסק
חיסון לעסק
חיסון לעסק
(צילום: shutterstock)
הקורונה גם לא מבדילה בין עסק לעסק, ואם לעסק שלכם יש מחלת רקע, אני מאוד מקווה בשבילכם שחסכתם משהו בצד.
בעיקר משום שהקורונה הכלכלית תישאר איתנו הרבה אחרי שהמחלה תעלם.
קראו גם:
אז מה זאת מחלת רקע לעסק? כרואה חשבון ויועץ עסקי אני נפגש מדי שנה עם המון עסקים שחולקים בעיה משותפת: הם לא מבינים שניהול עסק הוא מקצוע נוסף שהם חייבים להתמחות בו.
אתה יכול להיות נגר, עו"ד ויבואן מהטובים בארץ, אבל אם לא תבין גם בשיווק, במכירות, בניהול ובמספרים של העסק, הסיכוי שלך לשרוד הוא לא משהו (רוב העסקים לא שורדים את חמש השנים הראשונות).
בתוספת משבר בריאותי עולמי, באמת שאין סיבה להיות אופטימיים.
מה שמשגע אותי בעיקר זה לפגוש בעלי עסקים שלא רוצים להכיר את המספרים של העסק שלהם. הרי המספרים הם בסופו של דבר שפת העסקים, דרכם ניתן להבין את הסיפור – מאין העסק מגיע ולאן הוא צפוי ללכת.
אני כמובן מבין שלחלקנו פגישה עם רואה החשבון גרועה מטיפול שיניים (מבלי להעליב את רופאי השיניים) אך היכולת לקרוא את המספרים היא לא זכות השמורה למעטים. כל אחד חייב לעשות את זה אם הוא רוצה לשרוד ולהצליח.
2 צפייה בגלריה
המספרים, בסופו של דבר, הם שפת העסקים
המספרים, בסופו של דבר, הם שפת העסקים
המספרים, בסופו של דבר, הם שפת העסקים
(צילום: shutterstock)
אז איך שולטים במספרים ושומרים על השפיות?
הכינו אסטרטגיה פיננסית. מדובר בתוכנית פעולה הקובעת כמטרה למדוד את רמת הביצועים של העסק, לנתח את הממצאים ולקבוע דרכי פעולה בהתאם. יש לשים לב ש"מה שמדדת זה מה שקיבלת", לכן אם תרצו לשפר פונקציה מסוימת בעסק, עצם זה שנמדוד אותו ישפר אותו משמעותית. תקבעו אלו מספרים הכי חשובים לעסק ואיך ניתן להשיג אותם.
בלי דחיינות. תעברו על דוח רווח והפסד מדי חודש או רבעון. כך תגלו את הסיפור של העסק שלכם. הניתוח יכול להיות לפי מגזרי רווח, בדיקת כל הוצאה כאחוז מהמכירות, בחינת הרווח הגולמי, השוואה לתקופות קודמות וכו'.
תתנהלו על פי תזרים מזומנים כדי שיתאפשר לכם לעקוב אחר הכספים שנכנסים ויוצאים. כך תוכלו לתכנן את העתיד הנראה לעין ולקבל החלטות בהתאם. אגלה לכם סוד: אל תכינו דוח מדויק, 80% דיוק עדיף. ההשקעה הנדרשת בשביל להגיע לדיוק של 100% אינה כלכלית.
קחו ברצינות את עבודת הנהלת החשבונות. לעיתים היא נראית סתמית, אך למעשה מדובר בתפקיד קריטי בארגון. שפת העסקים היא חשבונאות, ומי שכותב את רוב הסיפור של העסק היא מנהלת החשבונות, כך שאם הכתיבה תהיה לא מדויקת, מבולגנת ולא עניינית, יהיה קשה להבין מה מתרחש בעסק ולקבל החלטות טובות.
בצעו הערכת מס. בקשו מרואה החשבון שיכין עבורכם במהלך השנה מעין "מיני דוח" לבחינת תוצאות העסק וסך המקדמות ששולמו למס הכנסה. בעזרתה ניתן לדייק את התשלומים לרשויות על מנת להימנע מתשלום מס בחסר או ביתר במהלך השנה.
פשוט ופרקטי. שבו עם רואה החשבון שלכם או עם יועץ עסקי שאתם סומכים עליו, תבינו יחד את הפעילות העסקית שלכם ולפיה תקבעו אחר אלו מספרים חשוב לכם לעקוב.
תזכרו את הכלל. חיים טובים הם תוצאה של החלטות טובות, ועסק טוב, מלבד פרנסה טובה, נותן לך שקט נפשי ויכולת להתעסק בדברים ובאנשים שאתה אוהב. אז קחו את זה ברצינות ותחסנו העסק שלכם.
רועי קרטה, רואה חשבון ויועץ עסקי. באתר