לרגל יום האישה הבינלאומי שחל היום, החלטתי לפתוח נושא כאוב בין גברים לנשים, ולא, אני לא מדברת על אלימות במשפחה.
אני מדברת על נשים, גברים ונהיגה.
2 צפייה בגלריה
עדי זהר
עדי זהר
עדי זהר
(צילום פרטי)
הסטריאוטיפ הנפוץ ביותר הוא שנשים לא נוהגות טוב כמו גברים, לא יודעות להחנות ובאופן כללי, מפחדות מהכביש.
הסטריאוטיפ הזה גרם לנשים רבות להעדיף לא להוציא רישיון נהיגה בכלל בגלל החשש הזה. גם אני, באופן אישי, נתקלתי בהערות והארות גם מהקרובים אליי ביותר.
אבל האמת? שונה לגמרי.
קראו גם:
בואו נתחיל דווקא עם נתוני אמת.
עמותת אור ירוק פרסמה לרגל יום האישה הבינלאומי תמונה הפוכה לגמרי מהסטיגמה, ונראה שבמקרים רבים, נשים דווקא נוהגות בטוח יותר. אז נכון שנשים נוהגות פחות מאשר גברים אבל הנתונים והפערים מציגים תמונה ברורה אודות מי הנהג הבטיחותי יותר מבין המגדרים.
בשנת 2020 בראשון לציון למעלה מפי שלושה גברים היו מעורבים בתאונות לעומת נשים. כך גם בתל אביב-יפו ובאשקלון.
כמו כן, בשנת 2020 אירעו בעירנו 97 תאונות דרכים במעורבות נהגת אישה ו- 238 תאונות דרכים במעורבות של נהג גבר. כלומר, פי 2.5 יותר תאונות.
2 צפייה בגלריה
 "הנתונים מראים שנשים נוהגות באופן בטוח יותר"
 "הנתונים מראים שנשים נוהגות באופן בטוח יותר"
"הנתונים מראים שנשים נוהגות באופן בטוח יותר"
(צילום פרטי)
מספר הנשים שנפגעו בתאונות דרכים בעיר ב-2020 עומד על 136 נשים (נוסעות ונהגות), מתוכן שתי נשים נהרגו.
ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק אומר: "הנתונים מראים שנשים נוהגות באופן בטוח יותר, הן מעורבות פחות בתאונות דרכים ונוטלות פחות סיכונים במהלך הנהיגה. לאור הידע הזה, צריכה מדינת ישראל לעודד יותר ויותר נשים לעסוק במקצועות הנהיגה בעיקר בתחבורה הציבורית הסובלת ממחסור של אלפי נהגים. עידוד נשים לנהוג באוטובוסים ובמוניות יביא להעסקה של נשים רבות, יצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים וגם יגרום לירידה בכמויות תאונות הדרכים”.
ועם כל הנתונים המעודדים האלו, בסקר שערכה עמותת אור ירוק, שנועד לבחון מה העמדות והתפיסות בציבור כלפי נהיגה של נשים לעומת נהיגה של גברים, חושף כי למרות מעורבותן הנמוכה של נשים בתאונות דרכים בהשוואה לגברים, דווקא יותר אנשים מרגישים בטוח לנסוע עם גבר.
אז אולי בשנת 2021 זה הזמן להפסיק את הסטיגמה המיותרת הזו ולתת לנשים את הכבוד המגיע להן בכביש (ובכלל) על נהיגה בטוחה, זהירה ומתונה.
ואם בבטיחות בדרכים עסקננו, אז זה הרגע לבקש שכל אחד מאיתנו, גברים ונשים כאחד, ייקח אחריות אישית וסביבתית ויישמר בכביש. ובקיצור, סעו בזהירות למען כולנו!
עדי זהר, פעילה חברתית בראשון לציון ומנהלת פורום ראשון לציון - הירוקים