החגים היהודיים מפגשים אותנו עם ההתאגדות וההתאחדות המשפחתית. רעש, בלאגן, סוגי אוכל שונים ומגוונים - ובעיקר, חברותא. יש משפחות של 6 אנשים ויש משפחות של 40 או יותר משתתפים, אבל באופן כזה או אחר, אין מישהו מהן שיושב לבד.
יש משהו באווירה שמאפיין כל משפחה ומשפחה, עם המסורת שלה, הברכות, הישיבה המשותפת והשילוב התרבותי והבין דורי של מעגלי החיים. יש את השירים ששרו פעם, בגולה ויש את השירים החדשים שמלמדים בגני הילדים. יש בגדים חדשים, נקיים, חגיגיים. יש גם מתנות עטופות יפה וברכות לשנה טובה וימים של אושר.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אני זוכרת את ימי החג בקיבוץ שהמשפחה הגדולה הזו מנתה 1,500 איש. ועם כל ההמולה והמורכבות - היית חלק, היית שייך למשהו. היום, כשאני פגשת אנשים מבוגרים בעבודתי אני פוגשת את הלב בכל פינה ושעל.
פגשתי באשה נפלאה בת 89 שמקפידה בכל שנה לארח אצלה את החג והשנה בשל משבר משפחתי אצל אחד מילדיה היא נותרה אבודה וכואבת. היא הגיעה לשתף שהכאב הכי גדול הוא שחגים זוהי התקופה המייחדת אותם כתא משפחתי, אך השנה אין לאף אחד מצב רוח לחגוג והיא נותרת בכאבה הגדול על מסורת שנסדקת, על כמיהה להיות בחיק המשפחה, על הכמיהה להיות אמא לילדיה וסבתא ראויה לנכדיה.
כשאני פוגשת אנשים שפגשו את הבדידות קשה לי לתווך להם את חווית החגיגות של החגים. אני מדמה אותם עומדים, בודדים, מביטים עצובים מסביבם וחגים אחר אות חיים או אהבה או שייכות למתרחש מסביבם.
לנו, כחברה, החובה לראות אותם!
להביט סביבנו ולחפש את אותם חגים אבודים, לדוג אותם מהמצולות ולתת להם סיבה לחגוג. לפעמים צריך רק דבר קטן שמשמח.
אני מזמינה אתכם לפנות לזקנה שקונה רק דבר אחד לסלט כי אין לה למי להכין, לזקן שמשתף שאין סיבה לחגוג ואת כל אלו שבשבילם חג הוא לא שמח. אולי שכן שהתאלמן בבניין, או זקנה שילדיה גרים רחוק והיא בחרה להשאר בביתה. תזמינו אותם, דברו איתם, הביאו להם מנת חג - בשבילכם זה בלי מאמץ, בשבילם זה לחיות בחג ולא למות מבדידות.
ושתהיה לנו שנה נפלאה ביחד.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313.