ל"ג בעומר לא ילווה השנה בהבערת מדורות. הסיבה: הרצון למנוע התקהלות והדבקה בנגיף הקורונה. יש כאלה שרואים בכך אכזבה ומתקשים להיפרד ממה שנראה להם כמסורת נחמדה, אבל האמת היא שהגיע הזמן! היום, יותר מתמיד, חשוב להפסיק את המנהג שכל כולו סכנה לבריאות ולסביבה - ולהמיר אותו בפעילויות חלופיות.
2 צפייה בגלריה
ל"ג בעומר
ל"ג בעומר
ל"ג בעומר
(צילום: shutterstock)
זיהום האוויר שפלטו המדורות מדי שנה היה קשה מנשוא. בכל חג כולנו נאלצנו להתבצר בבתים, להגיף את החלונות ואת פתחי האוורור, להסתיר את הכביסה ולייחל שחגיגת העשן והאפר תסתיים כבר. המדורות שהובערו במסגרת בתי הספר היו תמיד מקור לדאגה. הילדים אולי נהנו מההילולה שהתמשכה אל תוך הלילה, אבל ההורים עמדו בהיכון ובחרדה כדי למנוע את הכמעט-אסון הבא. אין סוף אסונות נמנעו ממש ברגע האחרון. במקרים אחרים, עם קצת פחות מזל, זה נגמר בנסיעה בהולה לחדרי המיון.
שאיפת העשן סביב המדורות והזיהום שיצרו היוו סיכון בריאותי ברור. וכך גם סכנת השריפות. בכל שנה בל"ג בעומר נעמד מערך הכבאות על הרגליים והמתין. השאלה לא הייתה 'האם' יקרה משהו אלא איפה ומתי. מדי שנה פרצו אינספור שריפות שהתחילו מצריבת מרשמלו תמים על האש ומתפוחי אדמה שנשכחים על גחלים לוהטות. יערות שלמים עלו בלהבות ועצים רבים איבדו את ענפיהם כי מי שהדליק לא טרח לכבות. והיו גם תאונות שהסתיימו בפגיעה בנפש.
2 צפייה בגלריה
ל"ג בעומר בבני ברק
ל"ג בעומר בבני ברק
זיהום אוויר וסכנה בריאותית
(צילום: שאול גולן)
באופן תמוה, הציבור הדעתן השומר בדרך כלל על ילדיו בצמר גפן, נרדם בשמירה ולא הביע התנגדות למנהג המסוכן. למרות שממדי המדורות צומצמו פה ושם עם השנים, התופעה נשארה רחבת היקף. אף אחד לא היה מספיק חזק כדי לכבות את אש ההתלהבות - למרות שלרבים כל כך ברור שמדובר במנהג מיותר, מזיק ומסוכן.
בהקשר זה, כמו בעוד כמה תחומים, הגיעה הקורונה ועשתה עמנו חסד של ממש: היא תרמה את חלקה לאיסור הבערת המדורות.
מעבר לכך, היום אנו למדים ממספר מחקרים עכשוויים שהסיכון למות מקורונה גבוה יותר במקומות שבהם זיהום האוויר גבוה יותר. כך במחקר של אוניברסיטת הרווארד, שהראה ששיעור התמותה הוא גבוה יותר באזורים בארה"ב שסובלים מזיהום אוויר גדול יותר. תוצאות דומות הגיעו ממחקר שערך החוקר הישראלי ד"ר ירון עוגן במספר מדינות באירופה.
והנה סיבה נוספת וטובה להמיר את מנהג המדורות במנהגים ובמסורות חדשות, שיביאו תחושה של חוויה, הנאה וערך מוסף – בלי הסכנות והסיכונים שבהבערת מדורות.
גדעון בכר, פעיל איכות סביבה, מרצה לנושא שינויי אקלים ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה