יום העצמאות אומנם עוד רחוק, אבל בתקופה האחרונה עוד ועוד תושבים ברחבי העיר מגלים דגלים שנתלו במקומות ציבוריים. ההבדל הוא שלא מדובר בדגל ישראל- אלא בדגלים צהובים עם הסמל של תנועת חב"ד שזוהו במספר מוקדים, בעיקר במזרח העיר.
הסנונית הראשונה נצפתה לאחר יום כיפור, כאשר תושב העיר ראה דגל של חב"ד תלוי על עמוד חשמל, ליד "גן בעברית" במזרח העיר. מדובר כמובן בשטח ציבורי שיש צורך באישור על מנת לתלות בו דברים, ומעל לכך- בטיפוס על עמוד חשמל על מתח גבוה יש סכנה ממשית, וניסיון התלייה היה עלול להסתיים באסון.
2 צפייה בגלריה
דגל חב"ד על עמוד חשמל ליד גן בעברית | צילום: שוקי בן יוסף
דגל חב"ד על עמוד חשמל ליד גן בעברית | צילום: שוקי בן יוסף
דגל חב"ד על עמוד חשמל ליד גן בעברית | צילום: שוקי בן יוסף
אבל לא מדובר במקרה יחיד. מאז התגלו עוד ועוד דגלים שתלויים ברחבי העיר- על רמזורים, עמודי תאורה, בפארקים ציבוריים, וגם על חוטי חשמל, כפי שניתן לראות בתמונות.
בפנייה לבית חב"ד הם ציינו שהתופעה אינה מוכרת להם ובוודאי לא נעשתה באופן יזום על ידם- כך שמדובר ביוזמה של אנשים פרטיים. תושבים רבים נתקלו במחזה המוזר, ובעוד שעבור חלקם מדובר בתופעה חולפת, היו לא מעט שהתרגזו מאוד.
"ככל הידוע לי דגלי ישראל נתלים ומונפים בגאון במוסדות ציבור, מעל בנייני ממשלה וכמובן ביום העצמאות, אך לא הדגלים של חב"ד" אומרת קשת אוחיון, פעילה בקבוצה 'ראשון חופשית', שצילמה דגלים ברחוב גבעתי ובשדרות ירושלים.
אוחיון מוחה על התופעה: "זו התרחשות במרחב הציבורי שמטרידה אותי. אני אוהבת את המדינה שלי ואת סמליה וגאה מאוד בדגל שלי, שההיסטוריה שלו קשורה קשר הדוק בתולדותיה של ראשון לציון. אבל מדינת חב"ד? אני לא מכירה את המדינה הזו.
"האם יש חוק עזר עירוני כנגד זה? כל אזרחית כמוני יכולה לטפס על כל רמזור ולתלות איזה דגל שבא לי? נניח של פיראטים, או אולי דגל מרוקו? אולי אני אמציא דגל משפחתי ואתלה אותו במרחב הציבורי מעל לכל רמזור? המרחב הציבורי הוא של הציבור, אני חלק מהציבור ואני מרגישה שכופים עליי סמלי דת במרחב השכונתי שלי" היא אומרת.
2 צפייה בגלריה
דגל שנתלה בין חוטי חשמל | צילום: קשת אוחיון
דגל שנתלה בין חוטי חשמל | צילום: קשת אוחיון
דגל שנתלה בין חוטי חשמל | צילום: קשת אוחיון
לא מעט תושבים התלוננו על העניין, ואחד מהם פנה למחלקת פניות הציבור של העירייה. אתמול (ב') הוא קיבל מכתב תשובה בו נכתב כי תליית הדגלים אכן נעשתה ללא אישור ולכן אינה חוקית. נאמר כי הנושא נמצא בטיפול, ומי שייתפס מנסה לתלות דגל כזה ייקנס.
מהעירייה נמסר בתגובה: "הדגלים נתלו שלא כחוק ופקחי החברה הונחו לרשום דוחות בגין פעולה זו. בנוסף, העירייה תיזום סיורים ברחבי העיר לאיתור והסרת דגלים נוספים וכן תפנה לחברת החשמל בבקשה להסיר דגלים שנתלו על עמודי חשמל."